Ανατροπές στο καθεστώς της καταβολής αντισταθμιστικών οφελών στους Δήμους στα γεωγραφικά όρια των οποίων λειτουργούν εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων φέρνει απόφαση κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σύμφωνα με την απόφαση του κλιμακίου προληπτικού ελέγχου δαπανών του VII Τμήματος, που εξέτασε τη νομιμότητα θεώρησης ενταλμάτων πληρωμής ΦοΔΣΑ εκτός Αττικής προς Δήμο στα όρια του οποίου λειτουργεί ΧΥΤΑ, η συγκεκριμένη δαπάνη κρίθηκε μη νόμιμη και επομένως το ποσό δεν πρέπει να καταβληθεί.
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Στο σκεπτικό της απόφασής του, το Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνει ότι: «Από το ειδικό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων και τη λειτουργία των Φο.Δ.Σ.Α. στις περιφερειακές ενότητες δεν προβλέπεται ότι μέρος των εσόδων του οικείου Φο.Σ.Δ.Α -όπως είναι εν προκειμένω και οι αυξημένες εισφορές των μελών του- μπορεί να προορίζεται, εκτός από την κάλυψη του ετήσιου κόστους διαχείρισής του, όπως τούτο ειδικότερα προσδιορίζεται στην προαναφερθείσα Κ.Υ.Α. 2527/2009, και για την κάλυψη αντισταθμιστικών οφελών προς το Δήμο εκείνο, στα γεωγραφικά όρια του οποίου λειτουργεί Χ.Υ.Τ.Α.» και προσθέτει «Μια τέτοια δαπάνη έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την αρχή της ανταποδοτικότητας που προσδιορίζει την εν γένει τιμολογιακή πολιτική του Φο.Δ.Σ.Α. και συνιστά αδικαιολόγητη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τόσο των μελών του, όσο και του ίδιου του Συνδέσμου με δαπάνες (εισφορές) που δεν έχουν καμία σχέση είτε με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων είτε με την κάλυψη του ετήσιου κόστους διαχείρισης του Φο.Δ.Σ.Α.».
Επίσης, σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι: «Περαιτέρω, ο ανωτέρω λόγος μη νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης δεν θα μπορούσε να θεραπευτεί ούτε μέσω της σύναψης σύμβασης συνεργασίας μεταξύ του Συνδέσμου και του Δήμου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 223 παρ.1 του ν. 3463/2006, καθόσον οι εν λόγω διατάξεις αφορούν στη βεβαίωση και είσπραξη τελών, δικαιωμάτων, εισφορών και προστίμων που έχουν θεσμοθετηθεί με ειδικό νόμο…».
Υπενθυμίζεται ότι, ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής καταβάλλει σε ετήσια βάση, σύμφωνα με συμβάσεις που είχε υπογράψει ο προηγούμενος φορέας ο ΕΣΔΚΝΑ με τους Δήμους Φυλής, Άνω Λιοσίων, Ασπροπύργου (για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής) και σύμφωνα με αποφάσεις κατανομής αντισταθμιστικών οφελών προς τους Δήμους Κερατσινίου – Δραπετσώνας και Περάματος (για τη λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στο Σχιστό), ποσά που ξεπερνούν τα 43 εκ. €, τα οποία προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη που καταβάλλουν οι πολίτες μέσω της ΔΕΗ ΑΕ.
Τα εντάλματα πληρωμής εγκρίνονται και θεωρούνται από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι εγκατεστημένος στον ΕΔΣΝΑ, ωστόσο η απόφαση του κλιμακίου έρχεται πλέον να ανατρέψει τα μέχρι σήμερα δεδομένα.
Σύμφωνα με την απόφαση του κλιμακίου προληπτικού ελέγχου δαπανών του VII Τμήματος, που εξέτασε τη νομιμότητα θεώρησης ενταλμάτων πληρωμής ΦοΔΣΑ εκτός Αττικής προς Δήμο στα όρια του οποίου λειτουργεί ΧΥΤΑ, η συγκεκριμένη δαπάνη κρίθηκε μη νόμιμη και επομένως το ποσό δεν πρέπει να καταβληθεί.
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Στο σκεπτικό της απόφασής του, το Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνει ότι: «Από το ειδικό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων και τη λειτουργία των Φο.Δ.Σ.Α. στις περιφερειακές ενότητες δεν προβλέπεται ότι μέρος των εσόδων του οικείου Φο.Σ.Δ.Α -όπως είναι εν προκειμένω και οι αυξημένες εισφορές των μελών του- μπορεί να προορίζεται, εκτός από την κάλυψη του ετήσιου κόστους διαχείρισής του, όπως τούτο ειδικότερα προσδιορίζεται στην προαναφερθείσα Κ.Υ.Α. 2527/2009, και για την κάλυψη αντισταθμιστικών οφελών προς το Δήμο εκείνο, στα γεωγραφικά όρια του οποίου λειτουργεί Χ.Υ.Τ.Α.» και προσθέτει «Μια τέτοια δαπάνη έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την αρχή της ανταποδοτικότητας που προσδιορίζει την εν γένει τιμολογιακή πολιτική του Φο.Δ.Σ.Α. και συνιστά αδικαιολόγητη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τόσο των μελών του, όσο και του ίδιου του Συνδέσμου με δαπάνες (εισφορές) που δεν έχουν καμία σχέση είτε με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων είτε με την κάλυψη του ετήσιου κόστους διαχείρισης του Φο.Δ.Σ.Α.».
Επίσης, σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι: «Περαιτέρω, ο ανωτέρω λόγος μη νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης δεν θα μπορούσε να θεραπευτεί ούτε μέσω της σύναψης σύμβασης συνεργασίας μεταξύ του Συνδέσμου και του Δήμου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 223 παρ.1 του ν. 3463/2006, καθόσον οι εν λόγω διατάξεις αφορούν στη βεβαίωση και είσπραξη τελών, δικαιωμάτων, εισφορών και προστίμων που έχουν θεσμοθετηθεί με ειδικό νόμο…».
Υπενθυμίζεται ότι, ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής καταβάλλει σε ετήσια βάση, σύμφωνα με συμβάσεις που είχε υπογράψει ο προηγούμενος φορέας ο ΕΣΔΚΝΑ με τους Δήμους Φυλής, Άνω Λιοσίων, Ασπροπύργου (για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής) και σύμφωνα με αποφάσεις κατανομής αντισταθμιστικών οφελών προς τους Δήμους Κερατσινίου – Δραπετσώνας και Περάματος (για τη λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στο Σχιστό), ποσά που ξεπερνούν τα 43 εκ. €, τα οποία προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη που καταβάλλουν οι πολίτες μέσω της ΔΕΗ ΑΕ.
Τα εντάλματα πληρωμής εγκρίνονται και θεωρούνται από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι εγκατεστημένος στον ΕΔΣΝΑ, ωστόσο η απόφαση του κλιμακίου έρχεται πλέον να ανατρέψει τα μέχρι σήμερα δεδομένα.
Πηγή: www.epoli.gr