Τρίτη ευρωκαταδίκη Ελλάδας για ρατσισμό λόγω σχολείου-γκέτο για Ρομά Σοφάδων‏



Τρίτη ευρωκαταδίκη Ελλάδας για ρατσισμό λόγω σχολείου-γκέτο για Ρομά Σοφάδων

Το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ) εκφράζει τη μεγάλη ικανοποίησή του για τη χθεσινή ομόφωνη καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) στην Υπόθεση Λαβίδα και Λοιποί. Η απόφαση αφορούσε τη προσφυγή με αριθμό 7973/10 που υποβλήθηκε στο ΕΔΔΑ από το ΕΠΣΕ για λογαριασμό 15 παιδιών και 8 γονέων Ρομά του συνοικισμού Νέα Ζωή στις Σοφάδες. Η Ελλάδα, κατά το ΕΔΔΑ, παραβίασε το Άρθρο 14 (απαγόρευση διακρίσεων) της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) σε συνδυασμό με το Άρθρο 2 του Πρωτοκόλλου 1 (δικαίωμα στην εκπαίδευση) της ΕΣΔΑ. Η υπόθεση αφορά την εκπαίδευση των παιδιών Ρομά των Σοφάδων στο «σχολείο-γκέτο» 4ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων.

Το ΕΔΔΑ διαπίστωσε πως οι αρμόδιες αρχές είχαν επίσημα αναγνωρίσει την ύπαρξη εθνοτικού διαχωρισμού στο σχολείο αυτό και την ανάγκη διόρθωσης της κατάστασης αυτής. Πρόσθεσε δε πως η συνεχιζόμενη εκπαίδευση των παιδιών Ρομά σε ένα σχολείο με μαθητές αποκλειστικά από την κοινότητα των Ρομά και η απόφαση να μη ληφθούν μέτρα για την άρση του διαχωρισμού δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι εξυπηρετούσε αντικειμενικά κάποιο νόμιμο στόχο. Η κατάσταση για την οποία διαμαρτυρήθηκαν οι προσφεύγοντες για το σχολικό έτος 2009-2010 εξακολουθεί να υπάρχει και το 2012-2013. Γι’ αυτό και το ΕΔΔΑ καταδίκασε την Ελλάδα. Κατ’ εφαρμογή του Άρθρου 46 (υποχρεωτική ισχύς και εκτέλεση των αποφάσεων) της ΕΣΔΑ, το ΕΔΔΑ υπενθυμίζει πως η Ελλάδα έχει τη νομική υποχρέωση να θέσει τέρμα στην παραβίαση των δικαιωμάτων των προσφευγόντων. Η απόφαση στα γαλλικά είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του ΕΔΔΑ http://hudoc.echr.coe.int/webservices/content/docx/001-119974, ενώ το δελτίο τύπου στα αγγλικά επισυνάπτεται.

Είναι αξιοσημείωτο πως στην απόφαση του ΕΔΔΑ αναφέρεται ότι η Επίτροπος της ΕΕ Viviane Reding, στις 2 Απριλίου 2012, σε απάντησή της σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων – Πράσινων  Νίκου Χρυσόγελου της 13 Φεβρουαρίου 2012, είχε και αυτή επικρίνει τη στάση των ελληνικών αρχών στο θέμα του σχολικού διαχωρισμού των παιδιών Ρομά στις Σοφάδες: «Η Επιτροπή συμμερίζεται την άποψη του Αξιότιμου Μέλους ότι τα μέτρα που λήφθηκαν σ’ αυτήν την περίπτωση δεν βοηθάνε αρκετά στην αποτελεσματική κατάργηση του διαχωρισμού, παρότι καταδεικνύουν πρόθεση αντιμετώπισης του ζητήματος».   

«Το γεγονός ότι έχουμε τρίτη καταδίκη για σχολείο-γκέτο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δείχνει ότι η Ελλάδα αρνείται να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου, όπως επίσημα έχει δηλώσει στη Βουλή, επειδή φοβάται τη στάση των τοπικών κοινωνιών και των δημοτικών αρχών. Όλα τα πολιτικά κόμματα και η ελληνική Δικαιοσύνη που, παρά τις ενέργειές μας, σιγούν γι’ αυτό το θέμα, οφείλουν τώρα τουλάχιστον να κινηθούν για την απογκετοποίηση των δεκάδων σχολείων Ρομά σε όλη τη χώρα», δήλωσε σήμερα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» (http://www.efsyn.gr/?p=56201) ο Εκπρόσωπος του ΕΠΣΕ Παναγιώτης Δημητράς. «Δεδομένου ότι πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά απόφαση σχετικά με διακρίσεις στην πρόσβαση των παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση,  είναι φανερό ότι η κυβέρνηση δεν έχει καμία πρόθεση να καταργήσει το διαχωρισμό σε τέτοια σχολεία, εφόσον οι τοπικές αρχές είναι αντίθετες σε τέτοιες κινήσεις» ο Παναγιώτης Δημητράς δήλωσε επίσης χθες στη Διεθνή Αμνηστία.

Οι δύο προηγούμενες ανάλογες καταδίκες της Ελλάδας αφορούν τον αρχικό αποκλεισμό από το δημόσιο σχολείο των παιδιών Ρομά της περιοχής Ψάρι Ασπροπύργου, το 2004-2005, και την τοποθέτησή τους στη συνέχεια σε απομονωμένο σχολείο-γκέτο, που στην αρχή ονομάστηκε παράρτημα του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ασπροπύργου (2005-2008) και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε 12ο Δημοτικό Σχολείο Ασπροπύργου (2008 μέχρι σήμερα). Στις 5 Ιουνίου 2008, η Ελλάδα καταδικάστηκε για πρώτη φορά για παραβίαση του Άρθρου 14 της Σύμβασης σε συνδυασμό με το Άρθρο 2 του Πρωτοκόλλου 1 στην Υπόθεση Σαμπάνης και Λοιποί κατά Ελλάδας (προσφυγή με αριθμό 32526/05 – απόφαση στην ιστοσελίδα http://www.nsk.gov.gr/webnsk/pdf.jsp?fileid=1330929). Δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν συμμορφώθηκε με την απόφαση, ακολούθησε δεύτερη προσφυγή και δεύτερη καταδίκη για παραβίαση του Άρθρου 14 της Σύμβασης σε συνδυασμό με το Άρθρο 2 του Πρωτοκόλλου 1 στην Υπόθεση Σαμπάνη και Λοιποί κατά Ελλάδας (προσφυγή με αριθμό 59608/09 – απόφαση στην ιστοσελίδα http://www.nsk.gov.gr/webnsk/pdf.jsp?fileid=30706112).

Αξιοσημείωτο είναι πως οι δύο από τις τρεις καταδίκες (Σαμπάνη ΙΙ και Λαβίδα) αφορούν περιφρόνηση της πρώτης καταδίκης (Σαμπάνης Ι) και νέες παραβιάσεις της ΕΣΔΑ κατά την περίοδο 2009-2012 όταν Υπουργός Παιδείας ήταν η Άννα Διαμαντοπούλου η οποία, όπως γνωρίζει το ΕΠΣΕ και τεκμηριώνεται στη συνέχεια για τους Ρομά Σοφάδων συνέβαλε ενεργά στη διαιώνιση της σχολικής γκετοποίησης των Ρομά Ασπροπύργου και Σοφάδων για να ικανοποιήσει τις τοπικές κοινωνίες και τους αντίστοιχους δημάρχους. 

Εκτενείς πληροφορίες για την Υπόθεση Λαβίδα υπάρχουν στα τρία συνημμένα κείμενα: ένα δελτίο τύπου της Διεθνούς Αμνηστίας αμέσως μετά την καταδικαστική απόφαση, ένα άρθρο του Παναγιώτη Δημητρά στο The Books Journal του Φεβρουαρίου 2012 και μια ερώτηση της βουλευτίνας της ΔΗΜΑΡ Μαρίας Γιαννακάκη με τη –μη- απάντηση του Υπουργού Παιδείας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου τον Απρίλιο 2013.


Διεθνής Αμνηστία

Δελτίο Τύπου

30 Μαΐου 2013

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιπλήττει ξανά την Ελλάδα για διακρίσεις εις βάρος των μαθητών Ρομά

Οι ελληνικές αρχές πρέπει να σταματήσουν αμέσως το διαχωρισμό των μαθητών Ρομά από τους συνομηλίκους τους, δήλωσε σήμερα η Διεθνής Αμνηστία, αφότου το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έκρινε ότι η αυτή η πρακτική σε μια τοπική σχολική περιφέρεια στην κεντρική Ελλάδα ισοδυναμούσε με διακρίσεις.

Σε μια ομόφωνη απόφαση σήμερα στην υπόθεση «Λαβίδας και Λοιποί κατά Ελλάδας», το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε ότι «η συνεχιζόμενη φύση αυτής της κατάστασης και η άρνηση του Κράτους να λάβει μέτρα κατά του διαχωρισμού συνεπάγεται διάκριση και παραβίαση του δικαιώματος στην εκπαίδευση».
Πρόκειται για την έκτη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σχετικά με τις διακρίσεις εις βάρος μαθητών Ρομά και την τρίτη που σχετίζεται με ελληνικά σχολεία.

«Είναι επονείδιστο το γεγονός ότι, παρά τις μέχρι τώρα τρεις χωριστές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η Ελλάδα έχει αποτύχει να αλλάξει τις συνεχιζόμενες διακρίσεις της εις βάρος των μαθητών Ρομά και τις κατάφωρες παραβιάσεις του δικαιώματός τους στην εκπαίδευση», δήλωσε η Jezerca Tigani, Αναπληρώτρια Διευθύντρια της Διεθνούς Αμνηστίας για την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία.

Η τελευταία υπόθεση τέθηκε από μια εθνική ΜΚΟ, το Ελληνικό Παρατηρητήριο Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ), εκ μέρους 23 παιδιών Ρομά από την πόλη των Σοφάδων, στη Θεσσαλία.

Υπάρχουν σχεδόν 400 οικογένειες Ρομά στους Σοφάδες -ο μισός πληθυσμός της πόλης-, σχεδόν όλοι εκ των οποίων ζουν σε δυο περιοχές γνωστές ως «παλιοί και νέοι οικισμοί Ρομά».

Ένα από τα τέσσερα δημοτικά σχολεία στους Σοφάδες -το σχολείο αρ. 4- χτίστηκε στον παλιό οικισμό των Ρομά, που σημαίνει ότι καλύπτει σχεδόν αποκλειστικά τους μαθητές Ρομά που ζουν στην περιοχή. Κάτοικοι του νέου οικισμού Ρομά, παρόλο που ζουν πιο κοντά σε άλλο σχολείο, σύμφωνα με τις τοπικές αρχές, είχαν υπαχθεί στην περιφέρεια του σχολείου αρ. 4.

Έπειτα από επίσκεψη στους Σοφάδες το 2009, αντιπροσωπεία του ΕΠΣΕ έστειλε δύο επιστολές προς το Υπουργείο Παιδείας, επισημαίνοντας πως υπάρχει «σαφής εθνικός διαχωρισμός, ο οποίος παραβιάζει τόσο την ελληνική νομοθεσία όσο και τους διεθνείς κανόνες για τα ανθρώπινα δικαιώματα», περιλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Δεν ελήφθη ποτέ απάντηση για καμία από τις δύο επιστολές.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σημείωσε ότι έκθεση που απεστάλη στο Τμήμα Περιφερειακής Εκπαίδευσης επέστησε την προσοχή στην κατάσταση και συνέστησε στις αρχές να αποφεύγουν την τοποθέτηση των παιδιών Ρομά σε σχολεία όπου φοιτούν αποκλειστικά άλλοι Ρομά, προκειμένου να σταματήσει ο κοινωνικός αποκλεισμός και να προωθηθεί η ενσωμάτωσή τους.

Η έκθεση αυτή είχε προτείνει την κατασκευή νέων σχολείων και τον εκ νέου σχεδιασμό του σχολικού περιφερειακού χάρτη. Σημείωνε, επίσης, το γεγονός ότι οι δημοτικές αρχές των Σοφάδων είχαν αρνηθεί να κλείσουν το σχολείο αρ. 4, καθώς και τις εχθρικές αντιδράσεις από γονείς των μαθητών που δεν ήταν Ρομά, όταν τα παιδιά Ρομά εγγράφηκαν σε άλλα σχολεία της πόλης.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο διέταξε τις ελληνικές αρχές να καταβάλουν € 3.000  σε κάθε έναν από τους 23 καταγγέλλοντες της υπόθεσης Λαβίδα για ζημίες και έξοδα.

Το Δικαστήριο έχει καταδικάσει τις ελληνικές αρχές δύο φορές στο παρελθόν -στις αποφάσεις για τις περιπτώσεις των «Σαμπάνης και Λοιποί κατά Ελλάδας» τον Ιούνιο του 2008 και «Σαμπάνης και Λοιποί κατά Ελλάδας» το Δεκέμβριο του 2012 -επειδή επέτρεπε διακρίσεις εις βάρος των μαθητών Ρομά σε σχολείο στον Ασπρόπυργο.

«Δεδομένου ότι πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά απόφαση σχετικά με διακρίσεις στην πρόσβαση των παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση,  είναι φανερό ότι η κυβέρνηση δεν έχει καμία πρόθεση να καταργήσει το διαχωρισμό σε τέτοια σχολεία, εφόσον οι τοπικές αρχές είναι αντίθετες σε τέτοιες κινήσεις», δήλωσε ο Παναγιώτης Δημητράς, εκπρόσωπος του Ελληνικού Παρατηρητηρίου Συμφωνιών του Ελσίνκι.

Η Διεθνής Αμνηστία επισήμανε ότι τα παιδιά Ρομά αντιμετωπίζουν το διαχωρισμό ή τον αποκλεισμό από τα σχολεία σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδα, όπως η Θράκη, τα Ψαχνά Ευβοίας και τα Σπάτα.

Η Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού πρόσφατα εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την περιορισμένη πρόσβαση στην εκπαίδευση και το σχολικό διαχωρισμό που βιώνουν οι μαθητές Ρομά στην Ελλάδα, ενώ  ελληνικές οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών έχουν τεκμηριώσει αρκετές περιπτώσεις διαχωρισμού και αποκλεισμού των μαθητών Ρομά σε διάφορα μέρη της χώρας.

«Η κατάσταση αυτή δείχνει ότι  τα πρότυπα της Ε.Ε. για τις διακρίσεις με βάση τη φυλή ή την εθνική καταγωγή δεν εφαρμόζονται επαρκώς στην Ελλάδα, ούτε στον τομέα της εκπαίδευσης, ούτε και σε πολλούς άλλους τομείς της καθημερινής ζωής», δήλωσε η Tigani.

Οι Ρομά αντιμετωπίζουν αποκλεισμό και μειονεκτήματα στην εκπαίδευση σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πρόσφατη έρευνα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών δείχνει ότι σε ορισμένες χώρες της ΕΕ -όπως στη Γαλλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία και την Ισπανία- οι νεαροί Ρομά ηλικίας 20-24 ετών είναι μέχρι και δύο ή τρεις φορές λιγότερο πιθανό να έχουν ολοκληρώσει την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή κάποια επαγγελματική εκπαίδευση από τους μη Ρομά της ίδιας ηλικιακής ομάδας.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο διαπίστωσε ότι τα παιδιά Ρομά υπέστησαν διακρίσεις στα σχολεία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στην Ουγγαρία, την Τσεχία και τη Σλοβακία. Όμως, παρά τις αποφάσεις, οι διακρίσεις συνεχίζονται και οι μαθητές Ρομά εξακολουθούν να φοιτούν σε σχολεία και τάξεις για μαθητές με «ελαφρά νοητική αναπηρία» και σε σχολεία αποκλειστικά για Ρόμα και σε τάξεις που ακολουθούν μειωμένα προγράμματα σπουδών.

«Σε πολλές περιπτώσεις, οι κυβερνήσεις σε όλη την περιοχή αποτυγχάνουν να λάβουν μέτρα για να σταματήσει αυτή η επονείδιστη πρακτική που δεν έχει καμία θέση στην Ευρώπη του 21ου αιώνα», δήλωσε η Tigani.

«Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλα τα πολιτικά και νομικά μέτρα που έχουν στη διάθεσή τους κατά των χωρών που αποτυγχάνουν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά τις οδηγίες για τη φυλετική ισότητα που απαγορεύουν τις διακρίσεις λόγω εθνικής καταγωγής σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης.


Νίκη του ρατσισμού στις Σοφάδες μετά την «κωλοτούμπα» της Διαμαντοπούλου (2011-2012)

του Παναγιώτη Δημητρά (Books Journal on line - Φεβρουάριος 2012)

Τα παιδιά του οικισμού Ρομά Νέα Ζωή Σοφάδων υποχρεώνονται να φοιτήσουν στο 4ο Δημοτικό Σχολείο που βρίσκεται στον παλαιό οικισμό Ρομά Σοφάδων και όπου φοιτούν μόνο παιδιά Ρομά, γιατί είναι ανεπιθύμητα στο όμορο 1ο Δημοτικό Σχολείο. Είναι αξιοσημείωτο πως, με βάση στοιχεία του Δήμου Σοφάδων, στο 4ο Δημοτικό Σχολείο είναι γραμμένα 550 παιδιά από τα οποία 130 μετακινούνται από τη Νέα Ζωή ενώ στις 15 Νοεμβρίου 2011 αποφασίστηκε ομόφωνα να προστεθούν αίθουσες διδασκαλίας στο 4ο Δημοτικό Σχολείο και να κτισθεί νέο σχολείο-γκέτο στη Νέα Ζωή.[1] Η απόφαση αυτή πάρθηκε αφού είχε προηγηθεί συνάντηση της δημοτικής αρχής και για το θέμα αυτό με την τότε Αναπληρώτρια Υπουργό Παιδείας Φώφη Γεννηματά η οποία φέρεται να συμφώνησε.[2]

Στις 23 Δεκεμβρίου 2011, η Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας Αθηνά Λινού έστειλε στην Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Καρδίτσας Ευθυμία Μητσιάδου επιστολή με θέμα: «Άμεσα μέτρα σχετικά με τη φοίτηση παιδιών Ρομά στην περιοχή των Σοφάδων». Σε αυτή εξέφρασε την ανησυχία της για τη «συσσώρευση μαθητών Ρομά σε ορισμένα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Καρδίτσας έπειτα μάλιστα και την Προσφυγή Λαβίδα κατά της Ελλάδας ενώπιον του ΕΔΔΑ», αναφερόμενη τόσο στο 4ο ΔΣ Σοφάδων (487 μαθητές) όσο και στο 19ο ΔΣ Καρδίτσας (205 μαθητές), δύο σχολεία με 100% μαθητές Ρομά. Πρότεινε να μη γίνουν εγγραφές μαθητών στην Α’ τάξη των δύο σχολείων το Σεπτέμβριο 2012 και να γίνει διασπορά των μαθητών της Α’ τάξης του τρέχοντος σχολικού έτους στα 8ο, 9ο και 11ο ΔΣ Καρδίτσας, στο 1ο και 2ο ΔΣ Σοφάδων και σε άλλα πέντε ΔΣ χωριών που υπάγονται στο Δήμο Σοφάδων. Υπογράμμισε τέλος πως «δεν θα πρέπει να γίνει ανεκτή καμία πρόθεση αποκλεισμού ή/και διαχωρισμού των παιδιών Ρομά από τους λοιπούς μαθητές».

Αυτό προκάλεσε τη σθεναρή αντίδραση του μη Ρομά πληθυσμού σε Καρδίτσα και Σοφάδες, ο οποίος για τρεις εβδομάδες «έκλεισε» τα σχολεία που θα έπαιρναν τους Ρομά μαθητές, στερώντας την εκπαίδευση από τους μη Ρομά μαθητές. Μιλώντας στη Μάρνυ Παπαματθαίου Το Βήμα» 5 Φεβρουαρίου 2012),[3] η Ευθυμία Μητσιάδου επισήμανε ότι, ενώ υπάρχει χώρος, «οι κάτοικοι θέλουν να διώξουν τα παιδιά αυτά έξω από τα σχολεία καθώς θεωρούν ότι θα τους μολύνουν. Υπάρχουν μάλιστα ομάδες γονέων που τρομοκρατούν τους άλλους. Τα παιδιά των Ρομά όμως που έχουν επιλεγεί είναι καθαρά, είναι παιδιά με δικαιώματα όπως κάθε συνομήλικός τους». Στο ίδιο δημοσίευμα, ο Διευθυντής του 3ου ΔΣ Καρδίτσας Άκης Κιτάρης δήλωνε: «Πρόκειται για ένα καθαρό πολιτικό παιχνίδι. Ύβρεις, τηλέφωνα στο σπίτι μου με απειλές, προπηλακισμοί, δεν μπορώ να περιγράψω τι έχω υποστεί. Με την υπόθεση αυτή έχει βγει στην επιφάνεια ό,τι χειρότερο υπήρχε στην κοινωνία μας. Τους Ρομά τούς θέλουμε εδώ για εκλογικό μηχανισμό, για να ζει η τοπική κοινωνία εις βάρος τους, αλλά όταν πλησιάζουν στα σχολεία μας τα πράγματα αλλάζουν. Είναι απίστευτο το τι μου ζητούσαν τις προηγούμενες ημέρες οι γονείς των άλλων παιδιών. Να τους δείξω τα βιβλιάρια υγείας των παιδιών Ρομά, να ελέγξουν τους γονείς τους...».

Ο Δήμαρχος Καρδίτσας Κώστας Παπαλός δήλωνε στο «Βήμα»: «Είναι δράμα αυτό που γίνεται, αλλά ποιος μπορεί να πάρει την ευθύνη ότι κάποιο από τα παιδιά μας δεν θα νοσήσει από ένα παιδί Ρομά που δεν έχει εμβολιαστεί;» Υπενθυμίζεται πως ο εμβολιασμός αποτελεί προϋπόθεση για να γραφτεί κάθε παιδί σε όλα τα σχολεία ακόμα και σε αυτά που είναι μόνο για Ρομά. «Το πρόβλημα των κατοίκων της περιοχής δεν είναι ότι πρόκειται για Τσιγγάνους, δεν μας χωρίζει τίποτε από αυτούς, αλλά στον οικισμό όπου μένουν δεν μπορούμε να ελέγξουμε τίποτε από τον τρόπο ζωής τους» πρόσθετε ο Δήμαρχος. Για να συμπληρώσει στο ίδιο δημοσίευμα ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 6ου ΔΣ Καρδίτσας  Γ. Μπαντράς: «Ζητάμε αναστολή του μέτρου για εφέτος. Να πάρουμε τα παιδιά μας να τα πάμε σε άλλο σχολείο αν θέλουν και να έρθουν εδώ τα τσιγγανάκια. Φαντάζεστε να είναι όλα τα παιδιά στον ίδιο αύλειο χώρο; Δεν είμαστε ρατσιστές, αλλά αυτά τα παιδιά έχουν παραβατική συμπεριφορά. Υπάρχουν προβλήματα υγιεινής. Ο οικισμός τους άλλωστε γειτνιάζει και με έναν σκουπιδότοπο.» Στις 12 Ιανουαρίου, ο Δήμαρχος Σοφάδων Χαράλαμπος Παπαδόπουλος μιλούσε γενικά για «τσιγγάνικο ζήτημα»[4] υπενθυμίζοντας πως στις Σοφάδες οι Ρομά αποτελούν το 60% του πληθυσμού, για να προσθέσει ο Σύλλογος Γυναικών Σοφάδων, στις 17 Ιανουαρίου, «σήμερα το πρόβλημα αγγίζει τα σχολεία μας, αύριο θα αγγίξει και τα σπίτια μας». [5]

Στο αποκορύφωμα της κρίσης, [6] ο Βουλευτής Καρδίτσας και Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Ντίνος Ρόβλιας έστειλε επιστολή στην Υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου: «Το ιδιόμορφο πρόβλημα των ROMA, ειδικά στους Σοφάδες, κινδυνεύει να λάβει εκρηκτικές διαστάσεις. Η απόλυτη ιδιαιτερότητα της κατάστασης συνίσταται στο γεγονός ότι ο πραγματικός αριθμός των ROMA που κατοικούν στους Σοφάδες εκφεύγει πλέον κατά πολύ των ορίων, για τα οποία  προβλέπονται και εφαρμόζονται τα γνωστά προγράμματα ένταξης.» Είχε ήδη προηγηθεί, στις 10 Ιανουαρίου 2012, ερώτηση του Βουλευτή Καρδίτσας Σπύρου Ταλιαδούρου: «Η υποχρεωτική εγγραφή των Ρομά Καρδίτσας σε σχολεία, που χωροταξικά και μόνο φιλοξενούν τμήματα υποδοχής τσιγγανοπαίδων αλλά εν γένει αξιολογούν αρνητικά το πολιτισμικό πλαίσιο αυτών, δεν εγγυάται ούτε τη συνέχιση της φοίτησης τους σε αυτά ούτε και την επιτυχή τους ενσωμάτωση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Και αυτό διότι ο υποχρεωτικός χαρακτήρας που προσδίδεται στην συνύπαρξη μιας μικρής ομάδας παιδιών, κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων και μαθητών θα οδηγήσει στην εκδήλωση επιφυλακτικών τάσεων και έξαρση των στερεοτυπικών συμπεριφορών.»[7]  

Έτσι, η Άννα Διαμαντοπούλου προχώρησε σε μια θεαματική κωλοτούμπα, ενδίδοντας στην επιμονή να συνεχισθεί το εκπαιδευτικό απαρτχάιντ. Στις 26 Ιανουαρίου 2012 , αποφάσισε την αντικατάσταση της πλήρους ένταξης με μια προσχηματική «ένταξη» (tokenism). Μόλις 9 παιδιά Ρομά γράφτηκαν στα 1ο και 2ο ΔΣ Σοφάδων, αλλά θα παρακολουθήσουν ειδική τάξη υποδοχής στο 5ο Νηπιαγωγείο Σοφάδων, μέσα στο οικισμό Ρομά. Άλλα 9 παιδιά Ρομά γράφτηκαν στα 1ο, 3ο και 6ο  ΔΣ Καρδίτσας, όπου θα παρακολουθούν χωριστές τάξεις υποδοχής. Ο ρατσισμός θριάμβευσε ξανά και η συνέχεια δόθηκε στο ΕΔΔΑ που καταδίκασε την Ελλάδα για αυτή τη ρατσιστική συμπεριφορά της.


Ερώτηση της βουλευτού Β' Πειραιά Μαρίας Γιαννακάκη προς τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού σχετικά με την κατάργηση «σχολείων-γκέτο» για παιδιά Ρομά.

Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013



Ερώτηση [Απόσπασμα]

Προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

ΘΕΜΑ: Κατάργηση «σχολείων-γκέτο» για παιδιά Ρομά

Σε λίγο καιρό πιθανολογείται καταδίκη της Ελλάδας από το ΕΔΔΑ (Υπόθεση Λαβίδα και άλλοι κατά Ελλάδας) για τη λειτουργία του μεγαλύτερου σχολείου-γκέτο για παιδιά Ρομά (με περίπου 500 παιδιά εγγεγραμμένα) στην Ελλάδα, του 4ου Δημοτικού Σχολείου Σοφάδων. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως αναφέρεται στην πρόσφατη Ετήσια Έκθεση 2012 του Συνηγόρου του Πολίτη, «Στις αρχές του 2012, με απόφαση του ΥΠΑΙΘΠΑ, δρομολογήθηκε, χωρίς την απαιτούμενη προηγούμενη προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων, η μετεγγραφή μαθητών της Α’ τάξης του 4ου Δημοτικού σε 7 σχολεία των Σοφάδων και άλλων χωριών της περιοχής. Η απόφαση αυτή, επειδή πυροδότησε έντονες αρνητικές αντιδράσεις γονέων και τοπικών παραγόντων, τελικά δεν υλοποιήθηκε. Σε σύσκεψη που συγκάλεσε το ΥΠΑΙΘΠΑ με εκπροσώπους όλων των εμπλεκόμενων φορέων της περιοχής και του Συνηγόρου αποφασίστηκε τελικά, μεταξύ άλλων, να μετεγγραφούν 9 μαθητές της Α’ τάξης του 4ου Δημοτικού οι οποίοι να πληρούν τα μαθησιακά και ηλικιακά κριτήρια στο 1ο και 2ο Δημοτικό Σοφάδων, με παράλληλη ένταξή τους σε τάξεις υποδοχής. Επίσης, σύμφωνα με δελτίο τύπου που εξέδωσε το αρμόδιο υπουργείο, ορίστηκε η εγγραφή μαθητών του 5ου Νηπιαγωγείου στην Α’ τάξη σε σχολεία της πόλης των Σοφάδων από το σχολικό έτος 2012-2013 σε ποσοστό που δεν θα υπερβαίνει το 20% του μαθητικού πληθυσμού κάθε σχολείου. Μέχρι τα τέλη του 2012 η υλοποίηση των παραπάνω δεν είχε προχωρήσει. Οι γονείς των 5, τελικά, μαθητών που ενεγράφησαν στο 1ο και το 2ο Δημοτικό ζήτησαν να επιστρέψουν τα παιδιά τους στο 4ο καθότι η προσαρμογή τους στα σχολεία αυτά δεν ήταν εφικτή.». 

Τα μέτρα αυτά είχαν ούτως ή άλλως θεωρηθεί ανεπαρκή από την Επίτροπο Viviane Reding, στις 2 Απριλίου 2012, σε απάντησή της σε ερώτηση του ευρωβουλευτή Νίκου Χρυσόγελου στις 13 Φεβρουαρίου 2012: «Η Επιτροπή συμμερίζεται την άποψη του Αξιότιμου Μέλους ότι τα μέτρα που λήφθηκαν σ’ αυτήν την περίπτωση δεν βοηθάνε αρκετά στην αποτελεσματική κατάργηση του διαχωρισμού, παρότι καταδεικνύουν πρόθεση αντιμετώπισης του ζητήματος». Την αποτυχία στις Σοφάδες αλλά και στο 19ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας παραδέχθηκε και η Αθηνά Λινού, Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, μιλώντας στις 23 Ιανουαρίου 2013 στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της Βουλής: «Στα περισσότερα σχολεία… έχουμε καταφέρει να υπάρχει μια ομαλή συμβίωση των παιδιών [Ρομά με μη Ρομά], σε μερικές περιοχές δεν τα καταφέραμε καλά. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι το παράδειγμα των Σοφάδων Καρδίτσας, αλλά και κάποια παραδείγματα μέσα στην Καρδίτσα.» 

Απάντηση Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου
(Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού) [Απόσπασμα]


Μαρούσι 8 Μαΐου 2013

«Επιπλέον, αναφορικά με το 4ο Δημοτικό Σχολέιο Σοφάδων από το αριθμ. 2359/24-4-2013 έγγραφο της Δ/σης Α/θμιας Εκπ/σης Καρδίτσας προκύπτει ότι κατά το σχολικό έτος 2012-2013 οι γονείς των μαθητών Ρομά ζήτησαν τη μετεγγραφή των παιδιών τους στο ως άνω σχολείο διότι δεν ήταν εφικτή, κατά την εκτίμησή τους, η προσαρμογή τους. Ως εκ τούτου καταβάλλονται προσπάθειες παρά τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών να εκλείψει το φαινόμενο της ύπαρξης σχολικών μονάδων, οι οποίες να δέχονται μαθητές από συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες»

Post a Comment

Πείτε μας τη γνώμη σας

Το LamiaTimes.gr φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών του.
Σχόλια υβριστικά και σχόλια ρατσιστικού περιεχόμενου θα διαγράφονται μόλις εντοπιστούν ή ζητηθεί από τον οποιονδήποτε θιγόμενο.

Νεότερη Παλαιότερη