Θωμάς Τουσιάδης: Πρόταση για την Ίδρυση αυτοχρηματοδοτούμενου Πανεπιστημιακού Ιδρύματος στην Στ. Ελλάδα

ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 
ΠΡΟΤΑΣΗ - ΕΡΩΤΗΣΗ 
ΤΟΥΣΙΑΔΗΣ ΘΩΜΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
 “ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΜΕΤΩΠΟ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ”
 Προς  :  τον Πρόεδρο του Π. Σ.  κ.  Πίσχινα Ανέστη
                                                            Από   :  Θωμά Τουσιάδη
                                                                           Περιφερειακό Σύμβουλο τού συνδυασμού
                                                                           “Ανεξάρτητο Μέτωπο  Στερεάς  Ελλάδας”
                                                 ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον  Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδος κ Κλ. Περγαντά.
Θέμα : Ίδρυση αυτοχρηματοδοτούμενου Πανεπιστημιακού Ιδρύματος στην Στ. Ελλάδα.
Κύριε Περιφερειάρχα
Περίμενα  να ολοκληρωθεί και τυπικά η διαδικασία κατάργησης του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας. Τώρα που αυτό έγινε , τώρα που η ληξιαρχική πράξη θανάτου του ΠΣΕ δημοσιεύθηκε ας κάνουμε το επόμενο βήμα . Και το επόμενο βήμα φυσικά δεν αφορά το  παρελθόν, δεν αφορά το να βρούμε και να αποδώσουμε  ευθύνες σε όσους είναι υπεύθυνοι για την κατάργηση του ΠΣΕ . Αυτούς τους ξέρουμε είναι όλοι όσοι ασχολήθηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια με τα κοινά του τόπου μας . Βουλευτές, νομάρχες, δήμαρχοι, περιφερειακοί, πανεπιστημιακοί και διάφοροι φορείς , ΤΕΕ , άλλοι επιστημονικοί σύλλογοι, επαγγελματικοί σύλλογοι κλπ. Το ποιος φταίει περισσότερο ή λιγότερο  έχουμε την άνεση του χρόνου να το ψάχνουμε τα . . . . . επόμενα χρόνια . Το ΠΣΕ καταφέραμε να το κλείσουμε , δεν υπάρχει πια, άρα ο χρόνος δεν μας πιέζει.
Επομένως το επόμενο βήμα αφορά προτάσεις για το αν και πώς η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος θα μπορέσει στο μέλλον να αποκτήσει κάποιο Α.Ε.Ι. Και βέβαια υπάρχουν δύο δρόμοι : Δημόσιο Πανεπιστήμιο ή/και Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο.
Το δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι αυτό που πρέπει να παρέχει την καλύτερη δυνατή, σε όλους τους Έλληνες νέους, δωρεάν εκπαίδευση και είναι το κυρίως ζητούμενο. Αλλά το δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους, δηλαδή της εκάστοτε κυβερνήσεως . Εμείς σαν τοπική αυτοδιοίκηση ή οι διάφοροι φορείς της περιφέρειας μόνο την ευχή την επιθυμία και την απαίτηση της τοπικής κοινωνίας μπορούμε να εκφράσουμε και να μεταφέρουμε προς την κεντρική διοίκηση. Το κράτος είναι αυτό που πρέπει να θέλει και να μπορεί να δημιουργήσει αυτό το Πανεπιστήμιο.
Τα σημερινά δεδομένα κατά την άποψή μου είναι :
Το επίπεδο της παιδείας , της εκπαίδευσης , σε όλες τις βαθμίδες είναι απαράδεκτο και φαίνεται ότι το κράτος δεν θέλει η δεν μπορεί να κάνει κάτι για να αλλάξει την κατάσταση . Και αυτό για δύο λόγους. Πρώτον γιατί δεν έχει και δεν μπορεί να βρει τα χρήματα που είναι απαραίτητα για την αναμόρφωση της παιδείας και δεύτερον γιατί δεν θέλει ή δεν μπορεί να συγκρουσθεί με τις διάφορες συντεχνίες που λυμαίνονται τον χώρο της εκπαίδευσης πράγμα που όμως είναι απαραίτητο να γίνει εάν θέλουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο της εκπαίδευσης στην πατρίδα μας .
Πιστεύω ότι με σωστή διαχείριση του δημόσιου χρήματος (αυτό σημαίνει με άλλους πολιτικούς)  μπορούμε ακόμη και σήμερα , στην περίοδο αυτής της πρωτόγνωρης οικονομικής κρίσης, να εξοικονομήσουμε χρήματα τα  οποία χρειάζονται για την βελτίωση και την ανάπτυξη της παιδείας . Επίσης είναι σίγουρο ότι επιστημονικό προσωπικό που μπορεί να στελεχώσει τα Α.Ε.Ι. έχουμε άριστο  στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, επίσης   ότι έχουμε και καθηγητές και δασκάλους οιοποίοι μέσα σε ένα σωστό πλαίσιο μπορούν να εργασθούν και να αποδώσουν εξαιρετικό έργο . Εκείνο λοιπόν που χρειάζεται είναι το κράτος να δημιουργήσει αυτό το σωστό πλαίσιο. Και εδώ έχω τις αμφιβολίες μου. Το κράτος θέλει ;  Το κράτος μπορεί να δημιουργήσει αυτό το σωστό πλαίσιο;
Μέχρι να γίνει αυτό , όλοι θα πρέπει να πιέζουμε τους όποιους κυβερνόντες προς αυτήν την κατεύθυνση για την εξυγίανση, αναμόρφωση και βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και εάν αυτό γίνει , όταν γίνει, τότε αυτονόητο είναι ότι όλοι θα πρέπει να συστρατευτούμε και να στηρίξουμε αυτήν την προσπάθεια. Αυτό όμως τουλάχιστον σήμερα , με τα σημερινά οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά δεδομένα μοιάζει σαν κάτι πολύ απόμακρο. Δηλαδή δεν μπορώ να φαντασθώ ότι του χρόνου ή σε δύο ή τρία χρόνια η πολιτεία θα έχει την δυνατότητα να αποφασίσει να ιδρύσει ένα καινούργιο σύγχρονο πανεπιστήμιο στην Στερεά Ελλάδα. Είθε να γίνει, είθε να γίνει όσο γίνεται πιο γρήγορα, αλλά πόσο πιθανό είναι;
Οπότε παράλληλα με τις όποιες προσπάθειες που θα πρέπει να γίνουν από όλους με σκοπό την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό  τής υπάρχουσας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να ξεκινήσει και μια σοβαρή προσπάθεια για προσέγγιση σοβαρών επενδυτών στον χώρο της παιδείας.
Πρόσφατα ο υπουργός εσωτερικών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης έκανε πρόταση για αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος και το σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στην Ανωτάτη Εκπαίδευση με την δημιουργία ιδιωτικών ή μεικτών πανεπιστημίων , τονίζοντας ότι εκτός των άλλων αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει μια νέα πηγή εσόδων για την Ελληνική οικονομία.
Πριν από λίγους μήνες η κα Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ κορυφαία, παγκοσμίως, βυζαντινολόγος , η πρώτη γυναίκα πρύτανης του πανεπιστημίου της Σορβόννης και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου των Δελφών δήλωσε : «….. ποτέ η εγχώρια παιδεία δεν ήταν επαρκής και αυτόνομη. Καιρός να γίνουν ιδιωτικά πανεπιστήμια και εδώ για να μην φεύγουν όλοι έξω. Και τι θα πεί ιδιωτικό πανεπιστήμιο; Γιατί έχουμε μέση παιδεία ιδιωτική και όχι ανωτάτη;»
Με δεδομένο λοιπόν ότι στα επόμενα χρόνια , με την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση και με τις προοπτικές που υπάρχουν για ανάκαμψη της οικονομίας δεν φαίνεται δυνατόν η Ελληνική πολιτεία, το Ελληνικό κράτος , να έχει την δυνατότητα ίδρυσης ενός νέου σύγχρονου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος πιστεύω ότι θα πρέπει  να στραφούμε προς άλλες κατευθύνσεις να ξεπεράσουμε το παρελθόν και  να δούμε την πραγματικότητα τού σήμερα, να δεχθούμε αυτήν την πραγματικότητα, το ότι δηλαδή την παγκόσμια οικονομία την κινεί ο  ιδιωτικός τομέας και όχι ο αποτυχημένος διεφθαρμένος (ειδικά στην Ελλάδα) κρατισμός και να προσαρμοστούμε στις απαιτήσεις των καιρών.
Δηλαδή ότι είναι κρατικό είναι εξ ορισμού καλό ενώ το ιδιωτικό είναι εξ ορισμού κακό; Και δεν βλέπουμε την αγκύλωση που έχει προκαλέσει η υπέρμετρη κρατική παρέμβαση όχι μόνο στον οικονομικό αλλά και στον πνευματικό και στον κοινωνικό τομέα;  Πότε ωφελείτε η κοινωνία όταν το κρατικό Πανεπιστήμιο δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο του, δεν λειτουργεί σωστά και παράγει άχρηστα πτυχία και ανεργία ή όταν προωθείτε η έρευνα με χρηματοδότηση και από τον ιδιωτικό τομέα και  ανοίγονται επαγγελματικοί ορίζοντες για τους φοιτητές;
Μέχρι σήμερα το κράτος φοβούμενο τις αντιδράσεις των αριστερών και των συντεχνιών των πανεπιστημιακών αρνείται όσο μπορεί την δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων Αρνείται όχι γιατί δεν καταλαβαίνει , αρνείται γιατί φοβάται τις αντιδράσεις της μειοψηφίας του καλά οργανωμένου αριστερού κατεστημένου. Αργά η γρήγορα θα το κάνει, είτε κάτω από το βάρος της αποτυχίας τού συστήματος όπως αυτό λειτουργεί σήμερα, είτε λόγω της άρσης των περιορισμών όπως προβλέπεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών.
Σήμερα γνωρίζουμε γιατί το ζούμε ,ότι η υψηλού επιπέδου έρευνα και εκπαίδευση χρειάζεται και υψηλούς προϋπολογισμούς. Για να μπορέσουμε  να πετύχουμε τις   απαιτούμενες υψηλές  οικονομικές και κοινωνικές αποδόσεις  των Α.Ε.Ι. δεν μπορούμε να αγνοήσουμε και να αφήσουμε έξω από τον σχεδιασμό χρηματοδότησης τον ιδιωτικό τομέα. Η μη κρατική ανωτάτη εκπαίδευση θα γίνει και στον τόπο μας όπως σε όλη την Ευρώπη , όπως σε όλο τον κόσμο, πραγματικότητα γιατί η αναγκαιότητά της θα έχει γίνει αυταπόδεικτη. Και η λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων θα συμβάλει στην αναβάθμιση και της δημόσιας ανωτάτης παιδείας. Τα Ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια μέσα στο πλαίσιο του ανταγωνισμού πλέον , θα μπορούν , αφού θα είναι υποχρεωμένα να ξεπεράσουν τις οργανωτικές τους αδυναμίες και την συντεχνιακή τους νοοτροπία , να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου.

Όμως ακόμη και σήμερα, με βάση τα αναφερόμενα σε έγγραφο από το γραφείο της επιτρόπου παιδείας της ΕΕ το οποίο απαντούσε σε σχετική μου ερώτηση, φαίνεται ότι «ιδιωτικοί οργανισμοί απέκτησαν την δυνατότητα να παρέχουν ξένα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα υπό την παρακολούθηση του Υπουργείου Παιδείας της Ελλάδας».
Επομένως εμείς εδώ στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τώρα που το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας καταργήθηκε θα πρέπει να κοιτάξουμε με πολύ σοβαρότητα προς αυτήν την κατεύθυνση στοχεύοντας σε κάτι νέο , σε κάτι πρωτοποριακό, σε κάτι μεγάλο.
     Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
Θα πρέπει να στοχεύσουμε στην ίδρυση ενός Α.Ε.Ι. το οποίο θα έχει αντικείμενο εργασίας τέτοιο που θα είναι σίγουρο ότι θα προσελκύει ικανό αριθμό υποψηφίων φοιτητών ή/και μεταπτυχιακών φοιτητών από όλο τον κόσμο .
Η Ελλάδα είναι ίσως ο ποιο πλούσιος αρχαιολογικός χώρος του κόσμου και έχει ιστορία πολλών χιλιετιών. Ειδικά η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας έχει δύο αρχαιολογικούς χώρους παγκοσμίως γνωστούς και αναγνωρίσιμους : Τους ΔΕΛΦΟΥΣ και τις ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ. Σ’ αυτούς τους χώρους, σε έναν από αυτούς τους χώρους, θα μπορούσε σε συνεργασία με ένα ή και περισσότερα πανεπιστήμια του εξωτερικού να ιδρυθεί ένα, μη κρατικό  Α.Ε.Ι., με αντικείμενο την έρευνα,  την μελέτη και την διάδοση του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού. Φυσικά δεν μιλάμε για μια ακόμη Φιλοσοφική   σχολή σαν τις τόσες που σήμερα λειτουργούν στα πανεπιστήμια της Ελλάδας , ούτε για ένα ακόμη τμήμα αρχαιολογίας ή ιστορίας σαν αυτά που υπάρχουν σήμερα
Εάν θα γίνει αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να στοχεύει στην δημιουργία του ποιο σύγχρονου , του ποιο καλά εξοπλισμένου , του πιο σύγχρονα οργανωμένου Α.Ε.Ι. με αντικείμενο την μελέτη του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού. Ότι είναι σήμερα το ΜΙΤ (Massachusetts Institute of Technology) στον χώρο των τεχνολογικών ιδρυμάτων θα πρέπει να είναι και αυτό το εκπαιδευτικό ίδρυμα. Πόλος έλξης των καλυτέρων καθηγητών και φυσικά φοιτητών από όλο τον κόσμο.
Υπάρχουν εκατοντάδες πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο που έχουν έδρες ελληνιστικών σπουδών ξεκινώντας από το Center for Hellenic Studies Harvard University, από το Oxford University,  από το Prinston University το οποίο έχει ένα εξαιρετικό κέντρο Ελληνικών σπουδών και πολλά άλλα κορυφαία πανεπιστήμια σε Ευρώπη και Αμερική. Αν όχι όλα αυτά τα πανεπιστήμια, σίγουρα κάποια από αυτά είναι βέβαιο ότι θα δεχόταν να συζητήσουν πιθανή συνεργασία τους και συμμετοχή τους στην ίδρυση ενός τέτοιου Α.Ε.Ι. με έδρα π.χ. τους Δελφούς.
Και μόνο το όνομα «Δελφοί» ή «Θερμοπύλες» θα επηρέαζε θετικά τις αποφάσεις τους αρκεί βεβαίως η πρόταση που θα τους γίνει να είναι σοβαρά τεκμηριωμένη.
Από την δική μας πλευρά θα πρέπει ο δήμαρχος Δελφών και ο δήμαρχος Λαμιέων να εξασφαλίσουν τις  απαραίτητες εκτάσεις για την δημιουργία των εγκαταστάσεων του πανεπιστημίου οι οποίες εγκαταστάσεις φυσικά δεν θα είναι κάποια «μοντέρνα» πολυώροφα κτίρια αλλά κτίρια απόλυτα προσαρμοσμένα στο αντικείμενο σπουδών και στον περιβάλλοντα χώρο και φυσικά το Υπουργείο Παιδείας να συνεργαστεί θετικά και να διευκολύνει την όλη διαδικασία.
Όλα αυτά αποτελούν το ένα σκέλος της όλης προσπάθειας . Το άλλο σκέλος είναι η χρηματοδότηση του έργου.
Από το 2001 λειτουργεί στο Παρίσι στην Ecole des Hautes Etudes en Siences Sociales μια από   τις “Grandes Ecoles” της Γαλλίας , ένα  πανεπιστημιακό κέντρο ερευνών και μεταπτυχιακών σπουδών με διεθνή ακτινοβολία του οποίου σκοπός είναι η προώθηση των σπουδών και της έρευνας για την νεότερη και την σύγχρονη Ελλάδα με την ευρύτερη δυνατή επιστημονική προσέγγιση . Στην ίδρυση και την χρηματοδότηση του κέντρου συμμετέσχε η Ελληνική κυβέρνηση   , η Γαλλική κυβέρνηση, ένας ιδιωτικός γαλλικός οργανισμός μαζί με Έλληνες χορηγούς. Δηλαδή τα δύο τρίτα   τού κεφαλαίου που απαιτείται  για να λειτουργεί η σχολή στο διηνεκές μοιράστηκαν εξ ίσου η γαλλική και η ελληνική κυβέρνηση ( υπουργεία εξωτερικών, παιδείας και πολιτισμού) και το υπόλοιπο τρίτο κάλυψαν Έλληνες και Γάλλοι χορηγοί. Με την πάροδο του χρόνου και νέοι χορηγοί προσετέθησαν έτσι ώστε να προκηρυχτούν και νέες υποτροφίες για διδακτορικές διατριβές. Παράλληλα  ο αριθμός των μεταπτυχιακών σπουδαστών και των υποψηφίων διδακτόρων συνεχώς αυξάνεται.
Το κέντρο Ελληνικών σπουδών του Harvard University ιδρύθηκε και χρηματοδοτείται από   τον φιλέλληνα Αμερικανό Paul Mellon
Η έδρα Ελληνικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μιζούρι χρηματοδοτείται από διάφορους χορηγούς και από το National Geographic Society
Το ίδρυμα «Αλέξανδρος Ωνάσης» υποστηρίζει οικονομικά πανεπιστημιακές έδρες, τμήματα ή προγράμματα που αφορούν τον Ελληνικό πολιτισμό στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Ν. Αμερική, Αυστραλία, Ασία. Έχει ενισχύσει έως σήμερα πάνω από 100 εκπαιδευτικά ιδρύματα σε 40 χώρες (μέχρι και το Τουρκικό Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου χρηματοδοτεί για την διδασκαλία της αρχαίας Ελληνικής ιστορίας και της Κλασικής Αρχαιολογίας !!....)
Αυτή την στιγμή στο Δέλτα του Φαλήρου κατασκευάζονται μεταξύ των άλλων οι υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κόστους 600 εκατομμυρίων € δωρεά του «Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος».
Βέβαια για ένα τέτοιο εκπαιδευτικό ίδρυμα που θα λειτουργήσει στις Θερμοπύλες ή στους Δελφούς και θα προβάλει παγκοσμίως την Ελλάδα σίγουρα δεν θα αρνηθούν να συνεισφέρουν και οι Έλληνες της διασποράς τους οποίους θα πρέπει να τους βρούμε να τους ενημερώσουμε και με την σοβαρότητά μας να τους πείσουμε.
Πέρα από όλα αυτά σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Οικονομική Καθημερινή» (9/9/12) κάποια funds έχουν ήδη αρχίσει διερευνητικές επαφές για να επενδύσουν στον κλάδο της εκπαίδευσης , «ποντάροντας» στα ιδιωτικά πανεπιστήμια . Ένα από αυτά τα funds που επισκέφθηκαν την Αθήνα  διαθέτει επενδυτικά κεφάλαια 5 δισ δολαρίων . Σημειώνεται ότι ακαδημαϊκές αναλύσεις έχουν υπολογίσει ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει καθαρά έσοδα 2 δις. Ευρώ τον χρόνο εάν επένδυε σε μια ανταγωνιστική τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Όλα αυτά δείχνουν ότι υπάρχουν οι δυνατότητες, τις οποίες φυσικά θα πρέπει να καλλιεργήσουμε και να υποστηρίξουμε, για να δημιουργηθεί στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας μία παγκοσμίως κορυφαία σχολή, ένα παγκοσμίως κορυφαίο, αυτοχρηματοδοτούμενο ιδιωτικό μη κερδοσκοπικό  Πανεπιστημιακό  Ίδρυμα, το οποίο θα προσελκύει εκτός από τους Έλληνες και εκατοντάδες φοιτητές από όλο τον κόσμο για πανεπιστημιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, συμβάλλοντας έτσι στην πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη και ακτινοβολία της χώρας μας αλλά παράλληλα και στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Όμως χρειάζεται σοβαρή προσπάθεια από σοβαρούς ανθρώπους με σοβαρό πρόγραμμα. Μια προσπάθεια με συγκεκριμένους στόχους που θα έχει συνέπεια και συνέχεια . Είναι σίγουρο ότι οι αντιδράσεις από αυτούς στους οποίους θα απευθυνθούμε, κατ’ αρχάς δεν θα είναι αρνητικές . Το πόσο θετικές θα είναι και αν θα καρποφορήσουν εξαρτάται από εμάς και από το κατά πόσον θα μπορέσουμε με την σοβαρότητα και την τεκμηρίωση των προτάσεων μας να διαπραγματευτούμε και να τους πείσουμε.
Νομίζω ότι αξίζει να προσπαθήσουμε.
Και επειδή πιστεύω ότι ο πλέον κατάλληλος , ο αρμόδιος , αυτός που πρέπει να ηγηθεί αυτής της προσπάθειας είναι ο εκλεγμένος περιφερειάρχης

    Ερωτάσθαι κ. Περιφερειάρχα :
Είσαστε διατεθειμένος να ξεκινήσετε και να συντονίσετε μία προσπάθεια σε συνεργασία με το κράτος και με άλλους τοπικούς άρχοντες και άλλους τοπικούς παράγοντες καθώς και με πιθανούς χρηματοδότες , προς την κατεύθυνση της ιδρύσεως ενός υψηλού επιπέδου , μη κρατικού , αυτοχρηματοδοτούμενου πανεπιστημιακού ιδρύματος , με αντικείμενο την έρευνα και την μελέτη του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού με έδρα τους Δελφούς ή τις Θερμοπύλες ;

             ΤΟΥΣΙΑΔΗΣ  ΘΩΜΑΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
“ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΜΕΤΩΠΟ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ”                                
                                                                                         
                                                                                                                            

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!