Τροπολογία από τους βουλευτές της Νέας ΜΕΡΑς. Σε κοινοφελή Ιδρύματα τα λεφτά που προόριζαν για τα κομματικά τους Ιδρύματα
Τροπολογία
κατέθεσαν οι βουλευτές του Κόμματος Νέα ΜΕΡΑ κκ. Γιάννης Κουράκος και
Νίκος Σταυρογιάννης με την οποία ζητούν να πάψει η χρηματοδότηση των
κομματικών Ιδρυμάτων. Στην τροπολογία που συνυπογράφει ο Γ.Γ. του
Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος Νίκος Νικολόπουλος και ο
Ανεξάρτητος Βουλευτής Κοζάνης Γιώργος Κασαπίδης, η Νέα ΜΕΡΑ ζητά να
καταργηθεί το άρθρο 4 του νόμου 3023/2002 σύμφωνα με το οποίο
χρηματοδοτούνται κομματικά Ιδρύματα και οι αντίστοιχες πιστώσεις να
κατανεμηθούν σύμφωνα με τις εισηγήσεις της Επιτροπής Κοινωνικών
Υποθέσεων της Βουλής από τον Υπουργό Υγείας σε Κοινωφελή Ιδρύματα, όπως
για παράδειγμα τα Παιδικά Χωριά SOS και το Ίδρυμα Ανιάτων που απειλείται
άμεσα με λουκέτο. Στην αιτιολογική έκθεση οι βουλευτές επικαλούνται
πρόσφατα δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία οι οργανισμοί, οι φορείς, τα
κέντρα έρευνας και τα πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα που συνδέονται με τα
κόμματα, λειτούργησαν την τελευταία –τουλάχιστον- δεκαετία ως άντρο
διαφθοράς, κακοδιαχείρισης και κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος, σε
βαθμό που προκλήθηκε η παρέμβαση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού
Εγκλήματος σε ορισμένα εξ αυτών.
Το πλήρες κείμενο της τροπολογίας:
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ
- ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
στο
Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών
«Κώδικας κοινωφελών περιουσιών, σχολαζουσών
κληρονομιών και λοιπές διατάξεις»
Αθήνα, 23 Αυγούστου 2013
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Καθ’ υπέρβαση του άρθρου 29 του
Συντάγματος στο οποίο προβλέπεται ρητά το δικαίωμα των κομμάτων στην κρατική
χρηματοδότηση, η ελληνική Πολιτεία θέσπισε με το νόμο 3023/2002 διατάξεις για
την οικονομική ενίσχυση των κομμάτων για ερευνητικούς και επιμορφωτικούς
σκοπούς, που καμία σχέση δεν έχουν με τις λειτουργικές και εκλογικές δαπάνες
που προβλέφτηκαν σχετικά από τον συντακτικό νομοθέτη.
Αντίθετα, όπως αποκάλυψαν
πρόσφατα δημοσιεύματα, οι οργανισμοί, οι φορείς, τα κέντρα έρευνας και τα πάσης
φύσεως νομικά πρόσωπα που συνδέονται με τα κόμματα, λειτούργησαν την τελευταία –τουλάχιστον-
δεκαετία ως άντρο διαφθοράς, κακοδιαχείρισης και κατασπατάλησης του δημοσίου
χρήματος, σε βαθμό που προκλήθηκε η παρέμβαση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού
Εγκλήματος σε ορισμένα εξ αυτών.
Για τον λόγο αυτό κρίνεται
αναγκαία η κατάργηση του εδαφίου α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του νόμου
3023/2002 βάσει του οποίου τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί, που
δικαιούνται κρατική χρηματοδότηση, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 2 του ν.
3023/2002, δύνανται να λαμβάνουν ετήσια οικονομική ενίσχυση από το Κράτος για
την ίδρυση και λειτουργία κέντρων ερευνών και μελετών, καθώς και τη διοργάνωση
προγραμμάτων επιμόρφωσης των στελεχών τους, και του εδαφίου β’ της παραγράφου 1
του άρθρου 4 του νόμου 3023/2002 βάσει του οποίου η οικονομική ενίσχυση ανέρχεται
συνολικά σε ποσό ίσο με το μηδέν κόμμα ένα τοις χιλίοις (0,1%ο) των τακτικών εσόδων
του Κρατικού Προϋπολογισμού και κατανέμεται μεταξύ των δικαιούχων κομμάτων, σύμφωνα
με όσα ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 3 του ίδιου νόμου, όπως επίσης, μετά
την κατάργηση των ως άνω, κρίνονται ως άνευ αντικειμένου και καταργούνται οι
παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 4 του ν. 3023/2002.
Επειδή η κατασπατάληση του
δημόσιου χρήματος σε σκοπούς που ουδεμία σχέση έχουν με τον αντικειμενικό τους
σκοπό, αφού τα σεμινάρια επιμόρφωσης των τελευταίων ετών μετατράπηκαν σε
κομματικές φιέστες και τα κέντρα έρευνας μετατράπηκαν σε παρακομματικά κέντρα
που όχι μόνο δεν προήγαγαν καμία μελέτη ή έρευνα αλλά αντίθετα παρακώλυαν σε
πλείστες περιπτώσεις την εσωκομματική δημοκρατική λειτουργία των κομμάτων,
θεωρείται αναγκαία η κατάργηση της κρατικής χρηματοδότησης, ώστε οι φορείς και
τα κέντρα έρευνας των κομμάτων να χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους των
κομμάτων.
Δεδομένου επίσης ότι
προκαλείται βάναυσα το δημόσιο αίσθημα από τα φαινόμενα αδιαφάνειας,
κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος από τους εν λόγω οργανισμούς, την ώρα που
οι πολίτες υποβάλλονται σε αιματηρές θυσίες, κρίνεται σκόπιμη η μεταφορά των
αντίστοιχων πιστώσεων του Τακτικού Προϋπολογισμού στους αντίστοιχους κωδικούς του
Υπουργείου Υγείας, προκειμένου οι σχετικές πιστώσεις να κατευθυνθούν
αποκλειστικά σε κοινωφελείς δράσεις εγνωσμένου κύρους Ιδρυμάτων, όπως για
παράδειγμα τα Παιδικά Χωριά SOS, το
Ίδρυμα Ανιάτων κοκ.
Επειδή οι επιβαρύνσεις του ΤΠ
από την παρ. 1 του πρώτου άρθρου αντισταθμίζονται πλήρως από τις εξοικονομήσεις
της παραγράφου 2 του ίδιου άρθρου και ως εκ τούτου δεν προκύπτει καμία απολύτως
επιβάρυνση για τον Τακτικό Προϋπολογισμό, προτείνεται η υιοθέτηση των εξής
άρθρων:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Κατάργηση διατάξεων για οικονομική
ενίσχυση των κομμάτων για ερευνητικούς και επιμορφωτικούς σκοπούς
Άρθρο …..
1.
Το άρθρο 4 του Ν. 3023/2002 καταργείται.
2.
Οι εξοικονομήσεις που προκύπτουν για τον Τακτικό
Προϋπολογισμό από την εφαρμογή της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου κατανέμονται
στους σχετικούς Κωδικούς του Υπουργείου Υγείας προκειμένου να χρηματοδοτηθεί
αποκλειστικά κατά το αντίστοιχο ποσό η υποστήριξη κοινωφελών δράσεων. Κατόπιν
εισήγησης της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής με Απόφαση του Υπουργού
Υγείας οι σχετικές πιστώσεις κατανέμονται σε εγνωσμένου κύρους ιδρύματα
κοινωφελών δράσεων.
3.
Οι οργανισμοί, ιδρύματα, φορείς, κέντρα έρευνας
και πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που έτυχαν χρηματοδοτήσεως με
το ν. 3023/2004 μέχρι την εφαρμογή του παρόντος νόμου, συνεχίζουν να υπάγονται
στον έλεγχο που διενεργείται, κατά το άρθρο 21 του Ν. 3023/2002, για τον έλεγχο
αν τα ποσά που χορηγήθηκαν σε κόμματα ή συνασπισμούς διατέθηκαν για
δραστηριότητες της παραγράφου 1 του ίδιου νόμου. Σε αρνητική περίπτωση, το
κόμμα ή ο συνασπισμός που έλαβε το ποσό υποχρεούται σε επιστροφή του.
Άρθρο ……
1.
Οι οργανισμοί, ιδρύματα, φορείς, κέντρα έρευνας
και πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που εμπίπτουν στις διατάξεις
των τελικών δικαιούχων της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ν. 3023/2002 και οι
οργανισμοί, ιδρύματα, φορείς, κέντρα έρευνας και πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα
ιδιωτικού δικαίου που κατά το παρελθόν έχουν χρηματοδοτηθεί βάσει των διατάξεων
του ίδιου νόμου, αποκλείονται αυτοδικαίως από οποιοδήποτε πρόγραμμα
χρηματοδοτείται ή συγχρηματοδοτείται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό ή το
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
2.
Ο νόμιμος εκπρόσωπος του εκάστοτε οργανισμού,
ιδρύματος, φορέα, κέντρου έρευνας και πάσης φύσεως νομικού πρόσωπου ιδιωτικού
δικαίου που αιτείται χρηματοδότηση από οιοδήποτε πρόγραμμα συγχρηματοδοτούμενο
ή χρηματοδοτούμενο αποκλειστικά από τον Τακτικό Προϋπολογισμό ή το Πρόγραμμα
Δημοσίων Επενδύσεων υποχρεούται όπως συνυποβάλλει υπεύθυνη δήλωση βάσει της
οποίας δηλώνει ρητά ότι ο οργανισμός που εκπροσωπεί δεν εμπίπτει στις διατάξεις
του ν. 3023/2002.
Οι προτείνοντες βουλευτές
Νίκος Σταυρογιάννης
Γιάννης Κουράκος
Νίκος Νικολόπουλος
Γιώργος Κασαπίδης