Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2013
Δελτίο Τύπου
Από το Γραφείο
του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα, ανακοινώνονται τα
εξής σχετικά με τα προσωρινά αποτελέσματα εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού
για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013:
«Με τη συμπλήρωση
του οκταμήνου του 2013, η πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, που
αφορά στην Κεντρική Κυβέρνηση, επιβεβαιώνει την τάση βελτίωσης των δημόσιων οικονομικών
της χώρας.
Καθιστώντας όλο
και πιο εφικτό τον εθνικό στόχο της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, στη
Γενική Κυβέρνηση, στο τέλος του έτους.
Πλεόνασμα
μάλιστα, το οποίο, εάν εξαιρέσουμε την επίδραση της ύφεσης και άλλων
συγκυριακών παραγόντων, εκτιμάται ότι θα είναι το υψηλότερο μεταξύ όλων των
χωρών της Ευρωζώνης.
Η επίτευξη του
στόχου αυτού, θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη νοικοκυριών και επιχειρήσεων στη
διαδικασία της επώδυνης, αλλά αναγκαίας δημοσιονομικής προσαρμογής, θα
επιτρέψει στη χώρα να σταθεί με αξιοπρέπεια στα πόδια της και θα ενισχύσει την
αξιοπιστία της.
Ταυτόχρονα, θα
προσδώσει βαθμούς ελευθερίας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής.
Σε συνδυασμό δε
με την είσοδο της οικονομίας στη διαδικασία αποκλιμάκωσης της ύφεσης, όπως φαίνεται
από τα νεότερα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, θα συμβάλλει στην ταχύτερη ανάκαμψη της
οικονομίας και συνακόλουθα στην αύξηση της απασχόλησης και τη μείωση της
ανεργίας.
Η προσπάθεια
συνεχίζεται με σταθερά βήματα ώστε, τελικώς, οι τεράστιες θυσίες της Ελληνικής
κοινωνίας να πιάσουν τόπο και μέσω του συνεχούς εμπλουτισμού του δημοσιονομικού
εγχειρήματος με πολιτικές για την ανάταξη της πραγματικής οικονομίας η χώρα να
εξέλθει από την βαθιά και παρατεταμένη κρίση, διαμορφώνοντας παράλληλα τις
συνθήκες για την αντιμετώπιση του ζητήματος του δημοσίου χρέους.
Ειδικότερα:
1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα
είναι πλεονασματικό.
Το πρωτογενές πλεόνασμα
διαμορφώθηκε περίπου στα 3 δισ. ευρώ
ή στο 1,6% του ΑΕΠ κατά το πρώτο
εφετινό οκτάμηνο.
Μόνο το μήνα Αύγουστο το πρωτογενές πλεόνασμα ήταν 367 εκατ.ευρώ.
Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα που προέρχονται από τη
μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες του
Ευρωσυστήματος (SMPs), τα οποία και δεν υπολογίζονται στους στόχους του
Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής για το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γενικής
Κυβέρνησης, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,5 δισ. ευρώ ή στο 0,8% του
ΑΕΠ.
Το οκτάμηνο του 2012 υπήρξε πρωτογενές έλλειμμα 1,4 δισ.
ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ.
Ο στόχος του Προϋπολογισμού, σύμφωνα με το
επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ), ήταν
για πρωτογενές έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ.
2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκε.
Διαμορφώθηκε στο 2,4
δισ. ευρώ.
Ο στόχος ήταν για έλλειμμα 7,8 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το
έλλειμμα ήταν 12,5 δισ. ευρώ, δηλαδή ήταν υπέρ-πενταπλάσιο.
Το έλλειμμα, συνεπώς, κατά το οκτάμηνο του 2013, μειώθηκε
στο 1,3% του ΑΕΠ, από 6,5% του ΑΕΠ που ήταν το αντίστοιχο
διάστημα του 2012.
3ον. Τα καθαρά έσοδα, τόσο του Κρατικού
όσο και του Τακτικού Προϋπολογισμού, είναι αυξημένα τόσο σε σχέση με το 2012 όσο
και έναντι των στόχων που είχαν τεθεί.
Επιβεβαιώνονται έτσι οι αρχικές
εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις οποίες οι υστερήσεις που παρατηρήθηκαν κατά το 1ο
εξάμηνο του έτους θα ήταν αντιμετωπίσιμες τους επόμενους μήνες.
Συγκεκριμένα:
· Τα καθαρά έσοδα
του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 35
δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5,6%
έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου και 5,9% έναντι του στόχου που είχε τεθεί για το οκτάμηνο του έτους.
Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων
των Ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs), αυτά παραμένουν αυξημένα κατά 500 εκατ. ευρώ έναντι των στόχων.
· Τα καθαρά έσοδα
του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 31
δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,1%
έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου και 3,9% έναντι του στόχου που είχε τεθεί για το οκτάμηνο του έτους.
· Τα έσοδα προ
επιστροφών φόρων ανήλθαν σε 32 δισ.
ευρώ, περίπου 500 εκατ. ευρώ
υψηλότερα από το στόχο που είχε τεθεί.
Ειδικότερα, για το μήνα Αύγουστο, τα έσοδα προ
επιστροφών του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,3 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 400
εκατ. ευρώ ή κατά 10,2% έναντι
του μηνιαίου στόχου.
Ενώ, τα καθαρά
έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 4,1 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 421
εκατ. ευρώ ή κατά 11,4% έναντι του
μηνιαίου στόχου.
Αναλυτικότερα, για το μήνα Αύγουστο:
· Τα έσοδα από άμεσους φόρους παρουσίασαν υστέρηση κατά
158 εκατ. ευρώ ή 8,6% έναντι του μηνιαίου στόχου. Η υστέρηση αυτή αποδίδεται
στα μειωμένα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, λόγω των
παρατάσεων που έχουν δοθεί στην υποβολή και, συνεπώς, στην εκκαθάριση των φορολογικών
δηλώσεων, καθώς και στα έσοδα από άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών
λόγω της καθυστερημένης αποστολής του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας.
· Οι έμμεσοι φόροι είναι αυξημένοι κατά 494 εκατ. ευρώ ή
κατά 26,5% έναντι του μηνιαίου στόχου. Για όλο το οκτάμηνο είναι 328 εκατ. ευρώ
υψηλότεροι από τους στόχους. Μάλιστα, είναι υψηλότεροι κατά 15% σε σχέση ακόμα
και με τον Αύγουστο του 2012, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα μετά τον Ιούλιο.
· Συνεπώς, η
καλή πορεία των εσόδων από έμμεσους φόρους, που συνεχίστηκε και το μήνα
Αύγουστο, υπερκάλυψε τη συγκυριακή αρνητική απόκλιση από τους άμεσους φόρους. Τονίζεται ότι, η απόκλιση έναντι των στόχων στο
σύνολο των φορολογικών εσόδων το επτάμηνο του έτους είχε διαμορφωθεί στα 1.060
εκατ. ευρώ, ενώ χάρη στην υπέρβαση των στόχων στους έμμεσους φόρους η απόκλιση
έχει ήδη μειωθεί στα 713 εκατ. ευρώ, με τάση περαιτέρω συρρίκνωσης και
προσέγγισης του ετήσιου στόχου, καθώς θα εξομαλύνονται και οι εισπράξεις από
τους φόρους εισοδήματος.
4ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του στόχου όσο και έναντι
της αντίστοιχης περιόδου του 2012.
Διαμορφώθηκαν στα 28,4
δισ. ευρώ, 2,8 δισ. ευρώ ή 9,1% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και 1,9 δισ. ευρώ ή 6,4% χαμηλότερα από τον
στόχο που είχε τεθεί για το οκτάμηνο του έτους.
Παρά το γεγονός ότι εφέτος, σε σχέση με την αντίστοιχη
περυσινή περίοδο, χορηγήθηκε η έκτακτη παροχή των δικαστικών (104 εκατ. ευρώ), είναι αυξημένες οι
δαπάνες περίθαλψης (15 εκατ. ευρώ),
οι δαπάνες κάλυψης ελλειμμάτων των νοσοκομείων (53 εκατ. ευρώ), οι αποδόσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση (112 εκατ. ευρώ) και οι επιδοτήσεις για
την αγροτική ανάπτυξη (31 εκατ. ευρώ).
Επίσης, χορηγήθηκε επίδομα θέρμανσης (80
εκατ. ευρώ) και αυξήθηκαν οι λειτουργικές και λοιπές δαπάνες στο πλαίσιο
της ευρύτερης προσπάθειας αποφυγής δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών (38 εκατ. ευρώ), ενώ ιδιαίτερα αυξημένες
είναι και οι επιχορηγήσεις προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (264 εκατ. ευρώ).
Συνεπώς, έχει
ελεγχθεί η διαχείριση και έχει προωθηθεί η πειθαρχία στο σκέλος των δημοσίων
δαπανών, με αποτέλεσμα η απόδοση των παρεμβάσεων δημοσιονομικής πολιτικής να
ανταποκρίνεται στις αρχικές εκτιμήσεις.
5ον. Επίσης, σε σχέση με την
αντίστοιχη περυσινή περίοδο έχει γίνει ιδιαίτερα λελογισμένη χρήση και
αξιοποίηση του αποθεματικού του Τακτικού
Προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, κατά το οκτάμηνο του έτους, έχουν δαπανηθεί
328 εκατ. ευρώ ή το 30% του αποθεματικού που προβλέπονταν
στον Προϋπολογισμό, έναντι του 70%
περίπου του συνολικού αποθεματικού που είχε χρησιμοποιηθεί την αντίστοιχη περίοδο
του 2012.
Και αυτό έχει χρησιμοποιηθεί εφέτος, εκτός από την κάλυψη
ανελαστικών δαπανών για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, κυρίως για την
αντιμετώπιση δαπανών προετοιμασίας της Ελληνικής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
(1ο εξάμηνο του 2014), για την κάλυψη δαπανών για πανεπιστημιακά
συγγράμματα, για την επιδότηση άγονων γραμμών, για την αντιμετώπιση δαπανών που
αφορούν στην ασφάλεια των καταστημάτων κράτησης της χώρας, για την υλοποίηση
του έργου Σύζευξις, για την κάλυψη δαπανών για εμβολιασμό απόρων και ανασφάλιστων
ατόμων της χώρας, για την καταβολή αποζημιώσεων στο προσωπικό της ΕΡΤ, για την
κάλυψη εκτάκτων λειτουργικών δαπανών της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας και
για την κάλυψη της ανάγκης έκτακτης επιχορήγησης του ΟΑΕΔ.
6ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος
Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν στα 2,5 δισ. ευρώ, χαμηλότερες οριακά έναντι της περυσινής περιόδου και
σημαντικά έναντι του στόχου.
Ωστόσο, τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, οι δαπάνες είναι
αυξημένες κατά 40% και 28% έναντι των αντίστοιχων μηνών του
2012, αποτυπώνοντας τη σταδιακή ενίσχυση της τάσης απορρόφησης των επενδυτικών
πόρων.
Πρόκειται για επενδυτικούς πόρους που πρέπει στο σύνολό
τους, και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, να διοχετευθούν στην οικονομική
δραστηριότητα, ώστε αφενός να ενισχυθεί περαιτέρω η προσπάθεια ανάκαμψης της
πραγματικής οικονομίας και αφετέρου να διασφαλιστεί η μεσοπρόθεσμη
διατηρησιμότητα του δημοσιονομικού εγχειρήματος.
Και προς την κατεύθυνση αυτή, συνεχίζεται η προσπάθεια
από όλους τους εμπλεκόμενους και συναρμόδιους φορείς».