Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας προβλέπονται αλλαγές εντός του 2014, σχετικά με τη δήλωση ακινησίας των αυτοκινήτων και συνεπώς και την άρση ακινησίας. Με το προτεινόμενο σύστημα ο κάτοχος ενός οχήματος θα υποχρεούται να πληρώνει τέλη κυκλοφορίας μόνο για όσους μήνες το όχημα βρίσκεται εν κινήσει, όσο διάστημα δηλαδή δεν έχει καταθέσει τις πινακίδες του και όχι υποχρεωτικά για το σύνολο του έτους.
Συνεπώς, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να κυκλοφορούν το όχημά τους για λιγότερους από δώδεκα μήνες και να επιβαρύνονται αναλογικά τα τέλη. Αυτό βέβαια χρειάζεται μεγάλη επεξεργασία γιατί ακούγεται εύκολο, αλλά δεν είναι. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει ήδη καταθέσει τις πινακίδες εντός του 2013, μπορεί να μην πληρώσει τα τέλη του 2014 και όταν κάνει άρση της ακινησίας, π.χ. τον Σεπτέμβριο του 2014 να πληρώσει μόνο για το τετράμηνο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2014. Αν όμως αντίθετα, χρειάζεται το αυτοκίνητό του π.χ. το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2014, τι θα κάνει τώρα; Θα πληρώσει το σύνολο του 2014 και μετά θα περιμένει επιστροφή από την Εφορία; Το ίδιο ερώτημα ισχύει και αν κάποιος το χρειάζεται π.χ. τους τέσσερις καλοκαιρινούς μήνες Ιούνιο-Σεπτέμβριο. Τι θα κάνει τον Ιούνιο, θα πληρώσει το επτάμηνο Ιουνίου-Δεκεμβρίου και όταν καταθέσει και πάλι τις πινακίδες τον Σεπτέμβριο θα αναμένει επιστροφή από την εφορία;
Μια λύση θα ήταν να μπορεί ο πολίτης να τυπώνει τα τέλη κυκλοφορίας από το σύστημα του Υπουργείου (όπως τυπώνονται και σήμερα τα ετήσια τέλη), αλλά για το διάστημα που επιθυμεί και να πληρώνει αναλόγως.
Όλα αυτά τα σκέπτομαι γιατί βλέπω να καθυστερεί περίεργα και το θέμα των ανασφάλιστων οχημάτων. Ας μην ξεχνάμε ότι ένας από τους λόγους που δεν στέλνονται τα περίφημα ειδοποιητήρια είναι ότι έχουν υποβληθεί αιτήματα από διάφορες εταιρείες (π.χ. ενοικιάσεως αυτοκινήτων σε τουριστικές περιοχές κ.λπ.), οι οποίες αφενός δεν καταθέτουν τις πινακίδες των οχημάτων (αφού με το ισχύον σύστημα και δυο μόνο μήνες το χρόνο να δουλέψουν πρέπει να πληρώσουν τέλη για όλο το χρόνο) και αφετέρου διατηρούν τα οχήματά τους ανασφάλιστα, εκτός της καλοκαιρινής περιόδου που τα ασφαλίζουν.
Είναι σαφές ότι καταβάλλονται προσπάθειες, είτε να τροποποιηθεί ο νόμος περί τελών κυκλοφορίας με τέτοιον τρόπο, ώστε να μη θεωρούνται ανασφάλιστα τα οχήματα αυτών των κατηγοριών, είτε να τροποποιηθούν συνδυαστικά και οι δύο νόμοι, ώστε να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις τελών και ανασφάλιστων.
Πολύ φοβάμαι όμως ότι, επειδή ακριβώς το ζήτημα είναι απλό, οι τροποποιήσεις που θα ψηφιστούν θα το μπερδέψουν αντί να το λύσουν. Γιατί το λέω; Επειδή όλη η αγορά επί δύο χρόνια συζητούσε το θέμα των ανασφάλιστων και αφού ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος, μετά βαΐων και κλάδων και ισχύει από 15 Απριλίου 2013, μετά τέθηκε το ερώτημα: «ποιοι είναι ανασφάλιστοι»!
insurancedaily.gr
Συνεπώς, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να κυκλοφορούν το όχημά τους για λιγότερους από δώδεκα μήνες και να επιβαρύνονται αναλογικά τα τέλη. Αυτό βέβαια χρειάζεται μεγάλη επεξεργασία γιατί ακούγεται εύκολο, αλλά δεν είναι. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει ήδη καταθέσει τις πινακίδες εντός του 2013, μπορεί να μην πληρώσει τα τέλη του 2014 και όταν κάνει άρση της ακινησίας, π.χ. τον Σεπτέμβριο του 2014 να πληρώσει μόνο για το τετράμηνο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2014. Αν όμως αντίθετα, χρειάζεται το αυτοκίνητό του π.χ. το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2014, τι θα κάνει τώρα; Θα πληρώσει το σύνολο του 2014 και μετά θα περιμένει επιστροφή από την Εφορία; Το ίδιο ερώτημα ισχύει και αν κάποιος το χρειάζεται π.χ. τους τέσσερις καλοκαιρινούς μήνες Ιούνιο-Σεπτέμβριο. Τι θα κάνει τον Ιούνιο, θα πληρώσει το επτάμηνο Ιουνίου-Δεκεμβρίου και όταν καταθέσει και πάλι τις πινακίδες τον Σεπτέμβριο θα αναμένει επιστροφή από την εφορία;
Μια λύση θα ήταν να μπορεί ο πολίτης να τυπώνει τα τέλη κυκλοφορίας από το σύστημα του Υπουργείου (όπως τυπώνονται και σήμερα τα ετήσια τέλη), αλλά για το διάστημα που επιθυμεί και να πληρώνει αναλόγως.
Όλα αυτά τα σκέπτομαι γιατί βλέπω να καθυστερεί περίεργα και το θέμα των ανασφάλιστων οχημάτων. Ας μην ξεχνάμε ότι ένας από τους λόγους που δεν στέλνονται τα περίφημα ειδοποιητήρια είναι ότι έχουν υποβληθεί αιτήματα από διάφορες εταιρείες (π.χ. ενοικιάσεως αυτοκινήτων σε τουριστικές περιοχές κ.λπ.), οι οποίες αφενός δεν καταθέτουν τις πινακίδες των οχημάτων (αφού με το ισχύον σύστημα και δυο μόνο μήνες το χρόνο να δουλέψουν πρέπει να πληρώσουν τέλη για όλο το χρόνο) και αφετέρου διατηρούν τα οχήματά τους ανασφάλιστα, εκτός της καλοκαιρινής περιόδου που τα ασφαλίζουν.
Είναι σαφές ότι καταβάλλονται προσπάθειες, είτε να τροποποιηθεί ο νόμος περί τελών κυκλοφορίας με τέτοιον τρόπο, ώστε να μη θεωρούνται ανασφάλιστα τα οχήματα αυτών των κατηγοριών, είτε να τροποποιηθούν συνδυαστικά και οι δύο νόμοι, ώστε να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις τελών και ανασφάλιστων.
Πολύ φοβάμαι όμως ότι, επειδή ακριβώς το ζήτημα είναι απλό, οι τροποποιήσεις που θα ψηφιστούν θα το μπερδέψουν αντί να το λύσουν. Γιατί το λέω; Επειδή όλη η αγορά επί δύο χρόνια συζητούσε το θέμα των ανασφάλιστων και αφού ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος, μετά βαΐων και κλάδων και ισχύει από 15 Απριλίου 2013, μετά τέθηκε το ερώτημα: «ποιοι είναι ανασφάλιστοι»!
insurancedaily.gr