27/1/2014
Ανεφάρμοστη και αναποτελεσματική η τροπολογία
για τα κόκκινα δάνεια των αγροτών.
Ο βουλευτής Βαγγέλης Αποστόλου, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κατά
τη συνέχεια της συζήτησης του σ/ν του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και
Τροφίμων: «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις
στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων,
των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις
αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων», τη Δευτέρα 27/1/2014, στην ομιλία
του τόνισε μεταξύ άλλων για την τροπολογία που αφορά τα
ενυπόθηκα ληξιπρόθεσμα δάνεια των
αγροτών στην πρώην ΑΤΕ τα εξής:
«Ας
δούμε τι συμβαίνει ξεκινώντας από το πεδίο εφαρμογής της τροπολογίας και
καταλήγοντας στο αποτέλεσμα .
Κατ’ αρχάς δεν υπάρχει καμία αναφορά στα δάνεια των φορέων του χώρου.
Αφορά μόνο τα ενυπόθηκα ληξιπρόθεσμα δάνεια φυσικών προσώπων που περιήλθαν στον
εκκαθαριστή της ΑΤΕ, μετά το ξεπούλημά της στην Τράπεζα Πειραιώς.
Τα ερωτήματα πολλά:
Ποιο το κόστος της τροπολογίας ;Γιατί
δεν υπάρχει έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους , αφού ο εκκαθαριστής
της πρώην ΑΤΕ ανήκει στο ν δημόσιο τομέα;
Που βρίσκονται αυτά τα δάνεια, πόσα
είναι, ποιο το ύψος τους;
Αφορά μόνο αυτά που έχουν κηρυχθεί
στο σύνολό τους ληξιπρόθεσμα και απαιτητά ή κι αυτά που έχουν μερική
καθυστέρηση;
Σε πόσα από αυτά έχουν εγγραφεί
υποθήκες εκ των υστέρων με βάση το προνόμιο της ΑΤΕ για τα οποία υπάρχουν από
το 2006 δύο αποφάσεις του Αρείου Πάγου, η 24 και 25, που αποφαίνονται ότι το
προνόμιο αυτό είναι αντίθετο με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, πράγμα που
δεν υλοποίησε ούτε η πρώην ΑΤΕ, ούτε ο εκκαθαριστής. Ποιος θα μας ενημερώσει ;
Όπως τι θα γίνει με αυτά που είχαν
την εγγύηση του Δημοσίου και στάλθηκαν από τον Εκκαθαριστή και την Τράπεζα
Πειραιώς στις Δ.Ο.Υ. για αναγκαστική είσπραξη;
Δεν έπρεπε να γίνει συζήτηση στην
Επιτροπή με την παρουσία του εκκαθαριστή, όταν ένα μεγάλο μέρος τους έχει πάει
σε εισπρακτικές εταιρείες, που ήδη προχωρούν σε εκβιαστικές κινήσεις σε βάρος
των οφειλετών αγροτών ;
Με ποια συγκρότηση θα μπορέσει ο
εκκαθαριστής να επαναπροσεγγίσει τις οφειλές και τις υποθήκες , όταν χρειάζεται
μια μέρα στα Υποθηκοφυλακεία για να βρεις μια υποθήκη. Έχουμε καταθέσει σχετική
τροπολογία για την απαγόρευση αυτών των μεταφορών.
Αναφέρεται στη σχετική διάταξη ότι η
υποθήκη ή η προσημείωση υποθήκης περιορίζεται από την Τράπεζα στο ακίνητο ή στα
ακίνητα που εξασφαλίζουν την απαίτησή της μέχρι τα ως άνω όρια. Από τη
διατύπωση αυτή δεν προκύπτει ότι περιορίζεται και η απαίτηση ,αφού άλλο διασφάλιση της απαίτησης και άλλο
παραίτηση- περιορισμός από την απαίτηση.
Όταν το υποθηκευμένο δεν επαρκεί για
την εξόφληση της απαίτησης τι εμποδίζει την αναγκαστική είσπραξη στην υπόλοιπη
περιουσία, ακόμη και σε αυτή που έχει απελευθερωθεί; Ρητά λοιπόν πρέπει να
αναφερθεί ότι η απαίτηση παραιτείται πέραν των ανωτέρω ορίων και των
συγκεκριμένων διασφαλίσεων.
Από την άλλη πλευρά έχετε αναλογιστεί
τι αδικίες και άνιση μεταχείριση θα υπάρξει με την προχειρότητα και χωρίς
εξατομίκευση που προσεγγίζετε ένα θέμα που εδώ κι ένα χρόνο το κοσκινίζετε. Για
φαντασθείτε σε πόσες περιπτώσεις το όφελος θα είναι αρκετά σημαντικό και σε
πόσες μηδενικό.
Το ληξιπρόθεσμο και απαιτητό ποσό που
θα προκύψει όπως γνωρίζετε δύσκολα θα εξοφληθεί, οπότε ανοίγει ο δρόμος για την
εκμίσθωση των ενυπόθηκων ακινήτων στις τράπεζες. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ μπορεί να έχει
στοιχεία για τη γη αλλά δεν μπορεί να γίνει κτηματομεσίτης, όταν μάλιστα ένα
μεγάλο μέρος της τωρινής του δουλειάς έχει ανατεθεί σε ιδιώτες.
Μη μπλέκετε με αυτές τις διαδικασίες
ένα φορέα που διαχειρίζεται τις ενισχύσεις ενός ευαίσθητου χώρου, πόσο μάλλον
όταν μετά τη διαγραφή των οφειλών και την επικαιροποίηση των υποθηκών καραδοκεί
η Τράπεζα Πειραιώς. Και ίσως αυτή η περίπτωση ανοίγει το δρόμο για τα κόκκινα
δάνεια όλων των τραπεζών .
Θέλω όμως να απευθύνω ένα ερώτημα
στους συναδέλφους μου που ασχολούνται με τον αγροτικό χώρο:
Πιστεύετε ότι υπάρχει περίπτωση τα
ποσά που θα προκύψουν από αυτή τη ρύθμιση να υπηρετηθούν από τα μισθώματα των
υποθηκευμένων ακινήτων, πλην της πρώτης κατοικίας και της κύριας παραγωγικής
εγκατάστασης; Δεν νομίζω.
Αναφέρεται στην εισηγητική σας έκθεση,
αγαπητοί συνάδελφοι, ότι με την πρότασή σας θα δώσετε τη δυνατότητα στην
εγκατάσταση νέων αγροτών στη γη που θα προκύψει από αυτή τη διαδικασία.
Ας κάνουμε ένα πρόχειρο υπολογισμό με ένα παράδειγμα: Αν
η αγροτική γη ενός μέσου αγρότη που μπαίνει στη συγκεκριμένη ρύθμιση είναι 45
στρ.( όσο είναι ο μέσος κλήρος στην Ελλάδα ) και το ποσό που πρέπει να
υπηρετηθεί 30.000 ευρώ ( είναι πολύ χαμηλό ως μέσος όρος αυτών των δανείων )
τότε το ετήσιο μίσθωμα που μπορεί να υπηρετήσει το δάνειο φτάνει στα 4.000
ευρώ, δηλαδή γύρω στο 90 ευρώ το στρέμμα.
Ποια δραστηριότητα της φυτικής
παραγωγής μπορεί να πληρώσει ένα τέτοιο μίσθωμα ; Καμία.
Να δώσουμε λοιπόν γη στους νέους
αγρότες. Όμως με ένα τέτοιο βάρος θα τους οδηγήσουμε γρήγορα στην εγκατάλειψη.
Ξέρετε ποια θα είναι η κατάληξη της
συγκεκριμένης ρύθμισης; Η τελευταία παράγραφος το αναφέρει :
Σε περίπτωση που η εκμίσθωση για οιονδήποτε λόγο δεν υλοποιηθεί ή για
οιονδήποτε λόγο δεν καταστεί δυνατή η εξόφληση της οφειλής από τα μισθώματα, ο
εκκαθαριστής κινεί τη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης επί του βεβαρημένου
αγροτικού ακινήτου για το μη εξοφληθέν ποσό .
Η δική μας πρόταση είναι ξεκάθαρη :
1)Με την τροπολογία μας ζητάμε να
σταματήσει ο εκκαθαριστής να δίνει σε εισπρακτικές εταιρείες αυτά τα δάνεια για
είσπραξη, καθώς και να επιστρέψουν από τις Δ.Ο.Υ. στις Τράπεζες τα εγγυημένα
από το δημόσιο,
2)Να συμμορφωθεί τόσο η Τράπεζα
Πειραιώς, όσο και ο εκκαθαριστής με την απόφαση του Αρείου Πάγου για τις
παρανόμως εγγραφείσες υποθήκες,
3)Σε πρώτη φάση να γίνει μια διαγραφή
οφειλών μέχρι ένα ποσοστό, μετά από μελέτη που θα προσεγγίσει το πρόβλημα κατά
κλάδο, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη κρίση όσο και τη βιωσιμότητα της κάθε αγροτικής
δραστηριότητας, και σε δεύτερη φάση να ληφθεί υπόψη τόσο το εισόδημα του αγρότη
,όσο και η περιουσία του και
4)Να μην χαθεί από την αγροτική
δραστηριότητα καμιά υποδομή που μπορεί να συνεχίσει την παραγωγική της
λειτουργία.
Για όλους τους παραπάνω λόγους δεν
ψηφίζουμε την τροπολογία.
Κάντε δεκτή τη δική μας τροπολογία που
σταματά τις αναγκαστικές διαδικασίες και μπορούμε μαζί να συζητήσουμε όλα τα
ζητήματα για να υπάρξει μια ρύθμιση που θα βοηθήσει το χώρο κι όχι θα πετάξει
τη μπάλα στην εξέδρα, όπως κάνει η τροπολογία σας .»
Ευάγγελος Αποστόλου
Βουλευτής Εύβοιας – ΣΥΡΙΖΑ
Συντονιστής θεμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ