Δήλωση Γ. Μαρίνου για τα σχολεία ειδικής αγωγής στην Εύβοια

Δήλωση του Γ. Μαρίνου, μέλους του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και υποψήφιου Περιφερειάρχη Στερεάς με τη ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

Η κατάσταση που επικρατεί στα ειδικά σχολεία της Εύβοιας αποδεικνύει με τον πιο απαράδεκτο τρόπο τον αποκρουστικό χαρακτήρα του συστήματος που μόνο στόχο έχει την εξασφάλιση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Στην πολιτική των κυβερνήσεων και των κομμάτων που υπηρετούν το δρόμο ανάπτυξης που θεωρεί κόστος την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και τη μόρφωση των παιδιών του λαού μας, δεν υπάρχει χώρος για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων που να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη μόρφωση των παιδιών με ειδικές ανάγκες.
Για το ευαίσθητο αυτό πρόβλημα το ΚΚΕ και η Λαϊκή Συσπείρωση έχουν τοποθετηθεί επανειλημμένα, στηρίζοντας τα αιτήματα των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων ειδικής αγωγής, συμβάλλοντας ώστε να τεθούν στο επίκεντρο της λαϊκής πάλης, να ενισχυθεί ο αγώνας για να ικανοποιηθούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη λειτουργία των συγκεκριμένων σχολείων.
Σε αυτή την κατεύθυνση το ΚΚΕ κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή την οποία παραθέτουμε ολόκληρη στη συνέχεια:

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: Για τα ειδικά σχολεία στην Εύβοια.

Μέσα από την επικοινωνία του ΚΚΕ με τους γονείς των παιδιών που παρακολουθούν τα σχολεία της ειδικής αγωγής αλλά και τη γενικότερη πείρα που έχει συγκεντρωθεί από την εξέταση των σχετικών εξελίξεων, θέλουμε να τονίσουμε πως η κατάσταση που επικρατεί χαρακτηρίζεται από πολύ σοβαρά προβλήματα τα οποία δυστυχώς οξύνονται.
Αναφερόμαστε σε παιδιά με ειδικές ανάγκες και σε οικογένειες που δίνουν καθημερινά σκληρή μάχη και δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για τη διατήρηση μιας απαράδεκτης κατάστασης που τονίζει τις μεγάλες πολιτικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων. 
Η λογική του κόστους και οι ισχυρισμοί ότι δεν υπάρχουν κονδύλια είναι επικίνδυνοι και εκθέτουν ανεπανόρθωτα αυτούς που καταφεύγουν σε αυτά τα μέσα.
Σχετικά με τα προβλήματα σημειώνουμε : 
Πρώτο, σημαντικός αριθμός παιδιών παραμένουν έξω από τα σχολεία με ότι αυτό συνεπάγεται για τα ίδια τα παιδιά και τις οικογένειες τους και συνεπώς αναδεικνύεται το ζήτημα της εξασφάλισης ικανού αριθμού σχολείων, εξοπλισμένων και στελεχωμένων για την προσέλκυση και άλλων παιδιών στα σχολεία ειδικής αγωγής. 
Δεύτερο, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τη φιλοξενία τους σε παιδικούς σταθμούς, αλλά και παντελής έλλειψη κρατικής, δωρεάν υποδομής για την απασχόληση τους κατά τη διάρκεια π.χ του καλοκαιριού.  
Τρίτο, στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο, το ΕΠΑΛ και το ΕΕΕΚ (τεχνική κατάρτιση) στη Χαλκίδα φοιτούν περίπου 250 μαθητές και είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστούν σοβαρά προβλήματα, πολλά εκ των οποίων είναι χρόνια.  
Κάθε χρόνο, στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, το Σεπτέμβρη, διαπιστώνονται σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, περνούν εβδομάδες για να καλυφθούν τα βασικά κενά που υπάρχουν και ανάλογα με την σχολική μονάδα το 55-85% των αναγκών σε προσωπικό καλύπτεται από αναπληρωτές.      
Οι προκηρύξεις των θέσεων για την πρόσληψή τους γίνεται κάθε χρόνο καθυστερημένα (πέρσι έγιναν τον μήνα Αύγουστο και μάλιστα αργότερα απ ότι αυτές των γενικών σχολείων). Εκτός της καθυστέρησης στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, η αλλαγή κάθε χρόνο της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών δεν βοηθά τα παιδιά στην προσαρμογή τους στο σχολείο.
Τέταρτο, τα περισσότερα παιδιά των ειδικών σχολείων έχουν μεγάλες δυσκολίες στην ομιλία και στην κίνηση. Οι εκπαιδευτικοί που είναι στα σχολεία με ειδίκευση στην ειδική αγωγή καταβάλλουν προσπάθειες αλλά το έργο τους δυσκολεύεται από την έλλειψη  λογοθεραπευτών και εργοθεραπευτών.
Σημειώνουμε σχετικά πως π.χ. το νηπιαγωγείο - δημοτικό  έχει μία θέση λογοθεραπευτή για 80 παιδιά αντί για 4-5 που χρειάζεται για να γίνει ουσιαστική δουλειά. Το Γυμνάσιο — Λύκειο — Ε.Ε.Ε.Κ δεν έχουν κανέναν. Σε όλα τα σχολεία δεν υπάρχει εργοθεραπευτής με αρνητικές συνέπειες σε βάρος των παιδιών. 
Πέμπτο,  είναι γνωστό πως  η μουσική, ο χορός, η ζωγραφική και το Θεατρικό παιχνίδι είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για την εκπαίδευση των παιδιών αλλά και εδώ δεν υπάρχει καμιά σχετική ειδικότητα. Για δε τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς υπάρχει επάρκεια μόνο στο δημοτικό σχολείο.
Έκτο, είναι γεγονός πως για τα παιδιά με νοητική υστέρηση και αυτισμό η επαγγελματική τους εκπαίδευση πρέπει να ξεκινά από το δευτεροβάθμιο σχολείο όμως εδώ ούτε συγκεκριμένα επιστημονικά προγράμματα υπάρχουν αλλά και ούτε καμία λογική σειρά.
Στο γυμνάσιο υπάρχουν ειδικότητες χωρίς συνέχεια μεταξύ τους. Ξεκινούν τα παιδιά να μάθουν π.χ. αγγειοπλαστική στο γυμνάσιο κι όταν πάνε στο λύκειο αυτή η ειδικότητα δεν υπάρχει για να την συνεχίσουν, υπάρχει κάποια άλλη άσχετη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μένει ημιτελές αυτό που μαθαίνουν. Το λύκειο διαθέτει κηποτεχνία αλλά όχι το γυμνάσιο, τη στιγμή που είναι γνωστό ότι απαιτείται επιμονή και συνέχεια που θα ενισχύει την ικανότητα αφομοίωσης των παιδιών.
Έβδομο, οι σχολικές μονάδες καλύπτουν μεγάλη γεωγραφική περιοχή π.χ (Σχηματάρι, Αυλίδα, Ψαχνά, Αμάρυνθο, Μακρυκάπα), με αποτέλεσμα να απαιτείται η μεταφορά των μαθητών με λεωφορεία ή ταξί. Η καθυστέρηση στην υπογραφή των συμβάσεων μεταφοράς από τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει σαν αποτέλεσμα να φτάνουν Χριστούγεννα μέχρι να μπορέσουν όλα τα παιδιά να έρθουν στα σχολεία. Αλλά δεν είναι  μόνο αυτό. Η μεταφορά γίνεται χωρίς την εξασφάλιση ειδικού συνοδού με σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια και την ζωή των μαθητών. Όμως επειδή μιλάμε για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η πόρτα του σχολικού είναι η είσοδος του σχολείου, από την άποψη αυτή το προσωπικό πρέπει να είναι εξειδικευμένο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Στη βάση των πάρα πάνω το ΚΚΕ στηρίζει τα αιτήματα των Συλλόγων και Κηδεμόνων  των σχολείων ειδικής αγωγής και σημειώνουμε ενδεικτικά:
1. Κανονική λειτουργία των σχολείων από την αρχή της σχολικής χρονιάς και εξασφάλιση επαρκούς, μόνιμου εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. 
2. Ασφαλή μεταφορά των παιδιών με δωρεάν, δημόσια μεταφορικά μέσα και ειδικούς συνοδούς,  ενώ σε  έκτακτες περιπτώσεις, αν χρειαστεί η χρησιμοποίηση άλλων μέσων, οι  συμβάσεις μεταφοράς των μαθητών να ρυθμίζονται πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
3. Επάρκεια ειδικού επιστημονικού προσωπικού (Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές).
4. Να λειτουργούν μόνιμα οι ειδικότητες μουσικής, χορού, ζωγραφικής, θεατρικού παιχνιδιού.
5. Σχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης των μαθητών. Ειδικότητες που ξεκινούν στο γυμνάσιο πρέπει να έχουν συνέχεια και στο λύκειο καθώς επίσης και δημιουργία ειδικών δημόσιων επαγγελματικών σχολών με βάση τις κατακτήσεις της επιστήμης,  μετά την δευτεροβάθμια εκπαίδευση με βάση τις ειδικότητες που υπάρχουν ή που θα υπάρχουν σε περίπτωση αναμόρφωση στο ειδικό γυμνάσιο, λύκειο.
6. Εξασφάλιση δωρεάν επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
7. Με ευθύνη του κράτους να εξασφαλίζεται σε όλα τα ικανά προς εργασία παιδιά δουλειά είτε σε δημόσια προστατευόμενα εργαστήρια είτε στην λεγόμενη «κανονική ή ανοιχτή αγορά εργασίας».
Τέλος οι γονείς εκφράζουν μία δικαιολογημένη ανησυχία βλέποντας να προωθείται η ενσωμάτωση των παιδιών με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες στα γενικά σχολεία χωρίς καμία επιστημονική μελέτη και δημιουργία ανάλογων προϋποθέσεων στις περιπτώσεις που η επιστήμη της ειδικής παιδαγωγικής επιτρέπει.
Γιατί η επιστήμη και η πρακτική έχει αποδείξει ότι κάποιες περιπτώσεις παιδιών δεν μπορούν να εκπαιδευτούν πέρα από το συγκεκριμένο επιστημονικά οργανωμένο ειδικό περιβάλλον του ειδικού σχολείου.
Αλλά και αυτές οι κατηγορίες που μπορούν να ενταχθούν χρειάζονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που σήμερα  δεν τηρούνται. Γιατί αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση που με βάση τις κατευθύνσεις της προχωράνε αυτές οι λεγόμενες αλλαγές, είναι η συρρίκνωση και το  κλείσιμο των ειδικών σχολείων.
Οι γονείς ζητάνε τις παρακάτω προϋποθέσεις για την ένταξη των μαθητών των ειδικών σχολείων (αυτών που μπορεί να γίνει η ένταξη) στα γενικά σχολεία:
1. Κατάλληλες κτιριακές υποδομές στα γενικά σχολεία και επιπλέον χώρους.
2. Επαρκή,  μόνιμο ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.
3. Κατάλληλη ενημέρωση σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές των γενικών σχολείων, ώστε να μην έχουμε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας και ρατσισμού εις βάρος των μαθητών του ειδικού σχολείου.
4. Οποιαδήποτε εφαρμογή αυτής της διαδικασίας ενσωμάτωσης ακόμα και με τις κατάλληλες προϋποθέσεις πρέπει να γίνει αρχικά “πιλοτικά” σε κάποιες περιοχές, να αξιολογηθούν το αποτελέσματα και μετά να προχωρήσει γενικότερα.
Οι γονείς δηλώνουν σε σχετικό σημείωμα τους ότι: «Σαν γονείς είμαστε αντίθετοι σε μία ενσωμάτωση χωρίς τις απαιτούμενες υποδομές και προϋποθέσεις γιατί αυτό θα οδηγήσει επί της ουσίας στον αποκλεισμό των παιδιών μας από την εκπαίδευση.»

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, πως τοποθετείται η κυβέρνηση στα παραπάνω προβλήματα και αιτήματα.

Οι βουλευτές
Θανάσης Παφίλης

Γιάννης Γκιόκας

Χρήστος Κατσώτης

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!