Οι δημοτικές αρχές αλλάζουνε, αλλά τα γραπτά μένουν…
Με αφορμή ένα παλιό κείμενο για την μηχανική αποκομιδή
Διαβάστε παρακάτω μια εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, πριν 31 χρόνια, στις 7/9/1985, του τότε Αντιδημάρχου Καθαριότητας Γιώργου Πολυκανδριώτη, επί δημαρχίας Λάμπρου Παπαδήμα, που αναφέρεται κυρίως στην ανάγκη της μηχανικής αποκομιδής των απορριμμάτων εκθέτοντας τα προβλήματα. Αν προσέξει κανείς, τόσα χρόνια μετά τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει πολύ & τα προβλήματα είναι περίπου ίδια.
Οι ελλείψεις και η κατάσταση του προσωπικού, η κατάσταση των μηχανημάτων και γενικά οι ανεπάρκειες επαναλαμβάνονται. Και σήμερα η μηχανική σκούπα δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της πόλης∙ και σήμερα τα χειροκίνητα μηχανικά σάρωθρα, που πρόσφατα προμηθεύτηκε ο Δήμος, δεν μπορούν να αξιοποιηθούν. Τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη και τότε, όπως και σήμερα, ήταν χαράτσωμα για τους δημότες∙ και τότε η φορολογία θεωρούνταν βαριά∙ και τότε η ακρίβεια και η ανεργία μάστιζαν τον εργαζόμενο λαό. Και το σπουδαίο, και τότε τα σκουπίδια χαρακτηρίζονταν «πηγή πλούτου», ενώ, 31 χρόνια μετά, ακόμα διαχειρίζονται ως «πηγή συμφορών», όπως εμπνευσμένα έγραφε και έλεγε ο Γιώργος Πολυκανδριώτης..
Είναι πολλά τα συμπεράσματα που μπορεί και πρέπει να βγάλει κανείς με βασικό ότι αυτή η καθυστέρηση και η στασιμότητα υλοποιήθηκε από συγκεκριμένες πολιτικές και συγκεκριμένα πρόσωπα της τοπικής και της κεντρικής εξουσίας. Πρόσωπα και πολιτικές, που ανακυκλώνονται στα πλαίσια ενός φθαρμένου μοντέλου της πολιτικής. Ως πότε αλήθεια;
Κύριοι συνάδελφοι,
Το πρόβλημα της καθαριότητας της πόλης μας τον τελευταίο καιρό έχει οξυνθεί και από διάφορες κατευθύνσεις έρχονται παράπονα δημοτών, συλλόγων και συνοικιακών συμβουλίων που είναι ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΑ.
Η κατάσταση σήμερα από άποψη προσωπικού έχει ως εξής:
1. Στους χειριστές μηχανημάτων:
Υπάρχουν δύο χειριστές (ο ένας πληρώνεται από την καθαριότητα) που χειρίζονται: τον προωθητήρα, τη σκούπα, το φορτωτή και το βραχιονοφόρο αυτ/το. Έτσι η μηχανική σκούπα δεν μπορεί να δουλεύει κάθε μέρα ή ολόκληρο το ωράριο.
2. Στους οδηγούς:
Υπάρχουν στο Δήμο δεκαεπτά οδηγοί αυτ/των και ενώ πληρώνονται οι δεκαπέντε από την καθαριότητα, δουλεύουν κάθε μέρα μόνο επτά και τη Δευτέρα οκτώ!! Οι υπόλοιποι ή είναι αδειούχοι, ή δουλεύουν σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου ή στη ΔΕΥΑΛ
3. Στους εργάτες
Τη στιγμή αυτή υπάρχουν στο Δήμο 47 εργάτες. Από αυτούς:
- Τέσσερις απασχολούνται σε άλλες υπηρεσίες
- Τρεις έχουν μόνιμα άδεια ασθένειας και έχουν υποβάλει δικαιολογητικά για αναπηρικές συντάξεις
- Ένας έχει υποβάλει δικαιολογητικά για κανονική σύνταξη
- Έξ ή επτά βρίσκονται σε κανονική άδεια
- Τρεις είναι τοποθετημένοι στα δημοτικά ουρητήρια
- Ένας είναι επιστάτης καθαριότητας
- Δεκαπέντε ή δεκαοκτώ εργάζονται στα αυτοκίνητα καθαριότητας
- Τρεις μέχρι πέντε καθαρίζουν τους χώρους των λαϊκών αγορών
Αν στους παραπάνω προσθέσουμε και δύο μέχρι τέσσερα άτομα που λείπουν (σχεδόν κάθε μέρα) με άδειες γιατρών, ή αυθαίρετα, τότε το σύνολο αυτών ανέρχεται σε 38 - 46 άτομα.
Έτσι για το σκούπισμα της πόλης μένουν να διαθέσουμε από … ένα!!! μέχρι (στην καλύτερη περίπτωση, που είναι σπάνια) εννέα άτομα. Αριθμός, όπως αντιλαμβάνεσθε, τελείως ανεπαρκής για τις ανάγκες της πόλης.
Αν σκεφθούμε ότι η Λαμία έχει 150 έως 200 χιλιόμετρα δρόμους (που σύντομα με την επέκταση του σχεδίου θα διπλασιαστούν) και ένας εργάτης μπορεί να σκουπίζει ενάμιση μέχρι δύο, περίπου χιλιόμετρα την ημέρα, απ΄ αυτό βγαίνει ότι για να καλύψουμε τις ανάγκες πρέπει (με τις σημερινές μέθοδες) να τριπλασιάσουμε και αργότερα να πενταπλασιάσουμε, ίσως το προσωπικό. Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσουμε τα δημοτικά τέλη (ανταποδοτικά κατά το νόμο) τρεις κι αργότερα πέντε φορές απάνω από τις σημερινές τιμές. Και ρωτάω: υπάρχει κανένας που να τολμήσει να υποστηρίξει μια τέτοια πρόταση; Ασφαλώς ΟΧΙ.
Από τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι και αν ακόμα συμπληρωθούν (πράγμα που έγινε) οι τρεις κενές οργανικές θέσεις που υπάρχουν και αν ακόμα λήξει η εκκρεμότητα με τους προς συνταξιοδότηση εργάτες και τότε, καταλαβαίνει κανείς εύκολα, πως το πρόβλημα δεν θα έχει λυθεί.
Και από άποψη μηχανικού εξοπλισμού η κατάσταση δεν είναι και πολύ καλύτερα.
Συνάδελφοι: Το έχω τονίσει επανειλημμένα στο Δημοτικό Συμβούλιο, θα το πω μια φορά ακόμα: Βρισκόμαστε στα 1985 και προσπαθούμε (;) να λύσουμε το πρόβλημα της καθαριότητας με μέθοδες…προαιώνιες (που λέει ο λόγος).
Μπορούμε να έχουμε μια πραγματικά καθαρή πόλη ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ ΜΑΣ. Αυτό θα το πετύχουμε ΜΟΝΟ αν εφαρμόσουμε μηχανικές μέθοδες συγκέντρωσης και μεταφοράς των σκουπιδιών. Αλλιώς – μια και οι νόμοι του κράτους μας αναγκάζουν να χαρατσώνουμε τους Δημότες και για την καθαριότητα – θα πρέπει (το λιγότερο) να διπλασιάσουμε το χαράτσωμα, πράγμα που με βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετο, όπως κατηγορηματικά αντίθετο με βρίσκει και οποιαδήποτε αύξηση της ήδη βαριάς φορολογίας των Δημοτών και πολύ περισσότερο στις παρούσες συνθήκες που η ακρίβεια και η ανεργία μαστίζουν τον εργαζόμενο Λαό. Αλλά και αν (παρά την αντίθετη άποψη) το Δημοτικό Συμβούλιο επιβάλει αυξήσεις στα δημοτικά τέλη και τότε το αποτέλεσμα θα είναι αμφίβολο.
Την πειραματική εφαρμογή της μηχανικής μεθόδου την είχα εισηγηθεί στο Δημοτικό μας Συμβούλιο στους πρώτους μήνες της θητείας μας (Μάης 1983) και από τότε επανέλαβα την πρότασή μου αρκετές φορές και με διάφορους τρόπους. Δυστυχώς το Δημοτικό μας Συμβούλιο απόρριψε κάθε σχετική πρότασή μου … Όμως «ποτέ δεν είναι αργά» (τουλάχιστον για τέτοια ζητήματα)
Ακόμα είχα παρουσιάσει στο Δημοτικό Θέατρο ειδικούς επιστήμονες με τους οποίους αναπτύξαμε την υπάρχουσα πείρα και προτάσεις για λύση του προβλήματος σε επίπεδο νομού με διαδημοτικές επιχειρήσεις, ή συνδέσμους, έτσι που τα σκουπίδια από πηγή συμφορών να γίνουν πηγή πλούτου ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ.
Όμως κι αυτό το ζήτημα δεν ξεκίνησε ακόμα, παρά τη ρητή υπόσχεση του νομάρχη και των συναρμόδιων για άμεση χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών από τις δημόσιες επενδύσεις.
Βέβαια, για να εφαρμοστούν καινούργιες μέθοδες, χρειάζονται μελέτες, χρειάζεται εξοπλισμός, χρειάζεται χρόνος… όμως πρέπει κάποτε να αρχίσουμε και προτείνω να το αποφασίσουμε σήμερα. Δήμοι που εφάρμοσαν τέτοιες μέθοδες μείωσαν τα έξοδά τους κατά 60%!!!
Αν το Δημοτικό μας Συμβούλιο απαντήσει σήμερα καταφατικά, υπάρχει στη συνέχεια ολοκληρωμένη πρόταση (που σίγουρα μπορεί να βελτιωθεί με προτάσεις συναδέλφων, ή φορέων) για την παραπέρα μεθόδευση των ενεργειών μας.
Τελειώνοντας προτείνω να αποφασίσουμε τη σύσταση ενός έκτακτου συνεργείου καθαριότητας που να αποτελείται από, το πολύ, μέχρι 10(δέκα) άτομα και για διάστημα δύο μηνών, για κάλυψη καυτών τρεχουσών αναγκών και κύρια για τον καθαρισμό των πλατειών και των κεντρικών δρόμων των συνοικιών, καθώς και των εισόδων της πόλης.
Λαμία, 7 - 9 - 1985
Ο Αντιδήμαρχος
Γ. ΠΟΛΥΚΑΝΔΡΙΩΤΗΣ
Για την αντιγραφή
Στέφανος Σταμέλλος
ΥΓ: Τα έντονα και οι υπογραμμίσεις δικές μας
Με αφορμή ένα παλιό κείμενο για την μηχανική αποκομιδή
Διαβάστε παρακάτω μια εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, πριν 31 χρόνια, στις 7/9/1985, του τότε Αντιδημάρχου Καθαριότητας Γιώργου Πολυκανδριώτη, επί δημαρχίας Λάμπρου Παπαδήμα, που αναφέρεται κυρίως στην ανάγκη της μηχανικής αποκομιδής των απορριμμάτων εκθέτοντας τα προβλήματα. Αν προσέξει κανείς, τόσα χρόνια μετά τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει πολύ & τα προβλήματα είναι περίπου ίδια.
Οι ελλείψεις και η κατάσταση του προσωπικού, η κατάσταση των μηχανημάτων και γενικά οι ανεπάρκειες επαναλαμβάνονται. Και σήμερα η μηχανική σκούπα δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της πόλης∙ και σήμερα τα χειροκίνητα μηχανικά σάρωθρα, που πρόσφατα προμηθεύτηκε ο Δήμος, δεν μπορούν να αξιοποιηθούν. Τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη και τότε, όπως και σήμερα, ήταν χαράτσωμα για τους δημότες∙ και τότε η φορολογία θεωρούνταν βαριά∙ και τότε η ακρίβεια και η ανεργία μάστιζαν τον εργαζόμενο λαό. Και το σπουδαίο, και τότε τα σκουπίδια χαρακτηρίζονταν «πηγή πλούτου», ενώ, 31 χρόνια μετά, ακόμα διαχειρίζονται ως «πηγή συμφορών», όπως εμπνευσμένα έγραφε και έλεγε ο Γιώργος Πολυκανδριώτης..
Είναι πολλά τα συμπεράσματα που μπορεί και πρέπει να βγάλει κανείς με βασικό ότι αυτή η καθυστέρηση και η στασιμότητα υλοποιήθηκε από συγκεκριμένες πολιτικές και συγκεκριμένα πρόσωπα της τοπικής και της κεντρικής εξουσίας. Πρόσωπα και πολιτικές, που ανακυκλώνονται στα πλαίσια ενός φθαρμένου μοντέλου της πολιτικής. Ως πότε αλήθεια;
Κύριοι συνάδελφοι,
Το πρόβλημα της καθαριότητας της πόλης μας τον τελευταίο καιρό έχει οξυνθεί και από διάφορες κατευθύνσεις έρχονται παράπονα δημοτών, συλλόγων και συνοικιακών συμβουλίων που είναι ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΑ.
Η κατάσταση σήμερα από άποψη προσωπικού έχει ως εξής:
1. Στους χειριστές μηχανημάτων:
Υπάρχουν δύο χειριστές (ο ένας πληρώνεται από την καθαριότητα) που χειρίζονται: τον προωθητήρα, τη σκούπα, το φορτωτή και το βραχιονοφόρο αυτ/το. Έτσι η μηχανική σκούπα δεν μπορεί να δουλεύει κάθε μέρα ή ολόκληρο το ωράριο.
2. Στους οδηγούς:
Υπάρχουν στο Δήμο δεκαεπτά οδηγοί αυτ/των και ενώ πληρώνονται οι δεκαπέντε από την καθαριότητα, δουλεύουν κάθε μέρα μόνο επτά και τη Δευτέρα οκτώ!! Οι υπόλοιποι ή είναι αδειούχοι, ή δουλεύουν σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου ή στη ΔΕΥΑΛ
3. Στους εργάτες
Τη στιγμή αυτή υπάρχουν στο Δήμο 47 εργάτες. Από αυτούς:
- Τέσσερις απασχολούνται σε άλλες υπηρεσίες
- Τρεις έχουν μόνιμα άδεια ασθένειας και έχουν υποβάλει δικαιολογητικά για αναπηρικές συντάξεις
- Ένας έχει υποβάλει δικαιολογητικά για κανονική σύνταξη
- Έξ ή επτά βρίσκονται σε κανονική άδεια
- Τρεις είναι τοποθετημένοι στα δημοτικά ουρητήρια
- Ένας είναι επιστάτης καθαριότητας
- Δεκαπέντε ή δεκαοκτώ εργάζονται στα αυτοκίνητα καθαριότητας
- Τρεις μέχρι πέντε καθαρίζουν τους χώρους των λαϊκών αγορών
Αν στους παραπάνω προσθέσουμε και δύο μέχρι τέσσερα άτομα που λείπουν (σχεδόν κάθε μέρα) με άδειες γιατρών, ή αυθαίρετα, τότε το σύνολο αυτών ανέρχεται σε 38 - 46 άτομα.
Έτσι για το σκούπισμα της πόλης μένουν να διαθέσουμε από … ένα!!! μέχρι (στην καλύτερη περίπτωση, που είναι σπάνια) εννέα άτομα. Αριθμός, όπως αντιλαμβάνεσθε, τελείως ανεπαρκής για τις ανάγκες της πόλης.
Αν σκεφθούμε ότι η Λαμία έχει 150 έως 200 χιλιόμετρα δρόμους (που σύντομα με την επέκταση του σχεδίου θα διπλασιαστούν) και ένας εργάτης μπορεί να σκουπίζει ενάμιση μέχρι δύο, περίπου χιλιόμετρα την ημέρα, απ΄ αυτό βγαίνει ότι για να καλύψουμε τις ανάγκες πρέπει (με τις σημερινές μέθοδες) να τριπλασιάσουμε και αργότερα να πενταπλασιάσουμε, ίσως το προσωπικό. Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσουμε τα δημοτικά τέλη (ανταποδοτικά κατά το νόμο) τρεις κι αργότερα πέντε φορές απάνω από τις σημερινές τιμές. Και ρωτάω: υπάρχει κανένας που να τολμήσει να υποστηρίξει μια τέτοια πρόταση; Ασφαλώς ΟΧΙ.
Από τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι και αν ακόμα συμπληρωθούν (πράγμα που έγινε) οι τρεις κενές οργανικές θέσεις που υπάρχουν και αν ακόμα λήξει η εκκρεμότητα με τους προς συνταξιοδότηση εργάτες και τότε, καταλαβαίνει κανείς εύκολα, πως το πρόβλημα δεν θα έχει λυθεί.
Και από άποψη μηχανικού εξοπλισμού η κατάσταση δεν είναι και πολύ καλύτερα.
Συνάδελφοι: Το έχω τονίσει επανειλημμένα στο Δημοτικό Συμβούλιο, θα το πω μια φορά ακόμα: Βρισκόμαστε στα 1985 και προσπαθούμε (;) να λύσουμε το πρόβλημα της καθαριότητας με μέθοδες…προαιώνιες (που λέει ο λόγος).
Μπορούμε να έχουμε μια πραγματικά καθαρή πόλη ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ ΜΑΣ. Αυτό θα το πετύχουμε ΜΟΝΟ αν εφαρμόσουμε μηχανικές μέθοδες συγκέντρωσης και μεταφοράς των σκουπιδιών. Αλλιώς – μια και οι νόμοι του κράτους μας αναγκάζουν να χαρατσώνουμε τους Δημότες και για την καθαριότητα – θα πρέπει (το λιγότερο) να διπλασιάσουμε το χαράτσωμα, πράγμα που με βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετο, όπως κατηγορηματικά αντίθετο με βρίσκει και οποιαδήποτε αύξηση της ήδη βαριάς φορολογίας των Δημοτών και πολύ περισσότερο στις παρούσες συνθήκες που η ακρίβεια και η ανεργία μαστίζουν τον εργαζόμενο Λαό. Αλλά και αν (παρά την αντίθετη άποψη) το Δημοτικό Συμβούλιο επιβάλει αυξήσεις στα δημοτικά τέλη και τότε το αποτέλεσμα θα είναι αμφίβολο.
Την πειραματική εφαρμογή της μηχανικής μεθόδου την είχα εισηγηθεί στο Δημοτικό μας Συμβούλιο στους πρώτους μήνες της θητείας μας (Μάης 1983) και από τότε επανέλαβα την πρότασή μου αρκετές φορές και με διάφορους τρόπους. Δυστυχώς το Δημοτικό μας Συμβούλιο απόρριψε κάθε σχετική πρότασή μου … Όμως «ποτέ δεν είναι αργά» (τουλάχιστον για τέτοια ζητήματα)
Ακόμα είχα παρουσιάσει στο Δημοτικό Θέατρο ειδικούς επιστήμονες με τους οποίους αναπτύξαμε την υπάρχουσα πείρα και προτάσεις για λύση του προβλήματος σε επίπεδο νομού με διαδημοτικές επιχειρήσεις, ή συνδέσμους, έτσι που τα σκουπίδια από πηγή συμφορών να γίνουν πηγή πλούτου ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ.
Όμως κι αυτό το ζήτημα δεν ξεκίνησε ακόμα, παρά τη ρητή υπόσχεση του νομάρχη και των συναρμόδιων για άμεση χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών από τις δημόσιες επενδύσεις.
Βέβαια, για να εφαρμοστούν καινούργιες μέθοδες, χρειάζονται μελέτες, χρειάζεται εξοπλισμός, χρειάζεται χρόνος… όμως πρέπει κάποτε να αρχίσουμε και προτείνω να το αποφασίσουμε σήμερα. Δήμοι που εφάρμοσαν τέτοιες μέθοδες μείωσαν τα έξοδά τους κατά 60%!!!
Αν το Δημοτικό μας Συμβούλιο απαντήσει σήμερα καταφατικά, υπάρχει στη συνέχεια ολοκληρωμένη πρόταση (που σίγουρα μπορεί να βελτιωθεί με προτάσεις συναδέλφων, ή φορέων) για την παραπέρα μεθόδευση των ενεργειών μας.
Τελειώνοντας προτείνω να αποφασίσουμε τη σύσταση ενός έκτακτου συνεργείου καθαριότητας που να αποτελείται από, το πολύ, μέχρι 10(δέκα) άτομα και για διάστημα δύο μηνών, για κάλυψη καυτών τρεχουσών αναγκών και κύρια για τον καθαρισμό των πλατειών και των κεντρικών δρόμων των συνοικιών, καθώς και των εισόδων της πόλης.
Λαμία, 7 - 9 - 1985
Ο Αντιδήμαρχος
Γ. ΠΟΛΥΚΑΝΔΡΙΩΤΗΣ
Για την αντιγραφή
Στέφανος Σταμέλλος
ΥΓ: Τα έντονα και οι υπογραμμίσεις δικές μας