Η φαυλότητα της προτεινόμενης κατάργησης των πανελληνίων
του Ιωάννη Γ.
Γεωργαντά*
Τις τελευταίες δεκαετίες στην
πατρίδα μας έχει καθιερωθεί η αρνητική συνήθεια ο κάθε Υπουργός Παιδείας να
πειραματίζεται με το εξεταστικό σύστημα. Οι αλλαγές αυτές, ακόμα και τις
σπάνιες φορές που είναι προς το καλύτερο, λόγω της συχνότητας με την οποία γίνονται
αντί να βελτιώνουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης συνήθως δημιουργούν αναστάτωση στην
εκπαιδευτική κοινότητα και επιφορτίζουν με άγχος τους μαθητές.
Η τελευταία προτεινόμενη αλλαγή
για κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων θεωρώ πως είναι ένα ακόμα πυροτέχνημα
επικοινωνιακής στοχεύσεως της Κυβέρνησης που μόνο αρνητικές μέσο-μακροπρόθεσμες
επιπτώσεις θα επιφέρει.
Συγκεκριμένα, τα δύο κύρια
επιχειρήματα στην φαρέτρα των υποστηρικτών της κατάργησης του θεσμού των πανελληνίων είναι πως αφενός
πρόκειται για σύστημα που οδηγεί στην στείρα αποστήθιση και αφετέρου πως
προκαλεί οικονομική αφαίμαξη στις οικογένειες λόγω των εξωσχολικών μαθημάτων
που παρακολουθούν οι μαθητές.
Το περί «παπαγαλίας» επιχείρημα
κατά τη γνώμη μου είναι αίολο και επαναλαμβάνεται κυρίως από ανθρώπους που δεν
έχουν σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία. Συγκεκριμένα, από την πείρα που έχω
συγκεντρώσει, τόσο ως διδασκόμενος όσο και ως διδάσκων, μπορώ να πιστοποιήσω
πως τουλάχιστον στις θετικές επιστήμες ουδείς μαθητής μπορεί να ανταποκριθεί
χωρίς να γνωρίζει σε βάθος και ουσιαστικά την εξεταστέα ύλη.
Όσον αφορά το δυσβάσταχτο σε
πολλές περιπτώσεις κόστος των φροντιστηριακών και ιδιαίτερων μαθημάτων πρέπει
να δούμε το πρόβλημα από τη σωστή γωνία θέασης. Η μία οπτική είναι πως οι
«δύσκολες» εξετάσεις θα πρέπει να εκλείψουν. Η άλλη οπτική όμως εντοπίζει το
πρόβλημα στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στο δημόσιο σχολείο. Όταν η
πλειοψηφία των υποψηφίων αναγκάζεται να αναζητήσει επιπλέον βοήθεια στη
λεγόμενη «παραπαιδεία» για να ανταποκριθεί στην διαδικασία των εξετάσεων, μήπως
αυτό πρέπει να μας προβληματίσει για το βαθμό αποδοτικότητας της εκπαιδευτικής
διαδικασίας στη σχολική τάξη;
Εν κατακλείδι, εκτιμώ πως για
μία ακόμα φορά κοιτάμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος. Χωρίς ίχνος συντεχνιακής
λογικής αλλά με ειλικρινή ανησυχία γύρω από τα τεκταινόμενα στην εκπαίδευση
καταθέτω την άποψη πως η κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων και η
αντικατάσταση τους από τον βαθμό απολυτηρίου θα αποτελέσει βήμα οπισθοχώρησης
για την Παιδεία. Μπορεί το εξεταστικό σύστημα να τροποποιηθεί σε πολλά σημεία,
χωρίς όμως να τίθεται σε αμφιβολία η έως τώρα κερδισμένη αξιοπιστία και ο
αδιάβλητος χαρακτήρας του. Ταυτόχρονα, πρέπει να αναζητήσουμε τη λύση στη
βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του δημόσιου σχολείου και των λειτουργών του.
*Ο
Ιωάννης Γ. Γεωργαντάς είναι πτυχιούχος Φυσικός-Μετεωρολόγος του Παν. Αθηνών,
καθηγητής σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και ιδιοκτήτης του Οικοδιδασκαλείου
Θετικών Επιστημών περιοχής Ζωγράφου
www.georgadas.eu