ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής
Είναι κοινός τόπος ότι το δημογραφικό αποτελεί μια σύγχρονη απειλή για τα θεμέλια της Ελληνικής κοινωνίας.
Όπως είχαμε επισημάνει με άρθρο μας στις 16/10/2017 οι καταστροφικές συνέπειες των μνημονίων στη μείωση των γεννήσεων και του ενεργού πληθυσμού καταγράφηκαν και σε δημοσίευμα του enoikonomia.gr (1-10-2016). Σύμφωνα με το δημοσίευμα τρία αρνητικά ρεκόρ καταρρίφθηκαν μέσα στο 2015 όσον αφορά στην φυσική κίνηση (γεννήσεις- θάνατοι) του πληθυσμού. Πρώτον, οι γεννήσεις περιορίστηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τότε που ξέσπασε η κρίση. Δεύτερον, οι θάνατοι κατέρριψαν ρεκόρ πενταετίας. Και τρίτον, σημειώθηκε το μεγαλύτερο αρνητικό ισοζύγιο της σχέσης γεννήσεων-θανάτων σε καιρό ειρήνης – οι θάνατοι ξεπέρασαν τις γεννήσεις κατά τουλάχιστον 29.365 άτομα.
Από το 2011 μέχρι και το 2015, ο πληθυσμός της χώρας αποκλειστικά λόγω της μείωσης των γεννήσεων και της αύξησης των θανάτων μειώθηκε κατά περίπου 90.000 άτομα. Δηλαδή, στην εν λόγω 5ετία των μνημονίων, χάθηκε ουσιαστικά μια μεγάλη Ελληνική πόλη.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ οι γεννήσεις το 2015 μειώθηκαν κατά 0,3% σε σχέση με το 2014, ενώ, οι θάνατοι παρουσίασαν αύξηση κατά 6,6%.
Επιπλέον με βάση έρευνα του Ινστιτούτου Βερολίνου της Γερμανίας το 2017 για τον Πληθυσμό, οι δημογραφικές εκτιμήσεις για την Ελλάδα ήταν δυσοίωνες. Η μελέτη επισημαίνει ότι μεταξύ 2011-2016 η Ελλάδα έχασε σχεδόν το 3% του πληθυσμού της, μεταξύ άλλων λόγω της γέννησης λιγότερων παιδιών εξαιτίας της οικονομικής κρίσης..
Από περίπου 10,8 εκατομμύρια το 2016, ο Ελληνικός πληθυσμός αναμένεται να μειωθεί στα 9,9 εκατομμύρια έως το 2030. Μάλιστα, εξαιτίας, κυρίως, του μικρού αριθμού παιδιών που γεννιούνται στη χώρα μας (περίπου 90.000 ετησίως), η Ελλάδα έχει πλέον έναν από τους πιο γερασμένους πληθυσμούς στην Ευρώπη, καθώς πάνω από το 1/5 των κατοίκων της (το 21%) είναι άνω των 65 ετών. Μόνον η Ιταλία στην Ευρώπη έχει υψηλότερο ποσοστό ηλικιωμένων.
Οι ερευνητές προβλέπουν ότι, με βάση τις έως τώρα δημογραφικές τάσεις, η Ελλάδα είναι πιθανό πως θα έχει τη χειρότερη σε όλη την Ευρώπη αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους έως το 2050.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Ευρώπη είναι δημογραφικά διαιρεμένη. Στον βορρά, στη δύση και στο κέντρο της ηπείρου υπάρχουν σχετικά υψηλοί δείκτες γονιμότητας που διασφαλίζουν την ανάπτυξη των πληθυσμού στο προβλεπτό μέλλον. Αντίθετα, η νότια και η ανατολική Ευρώπη καταγράφουν επιταχυνόμενη γήρανση και απώλειες πληθυσμού. Έως το 2050 η υψηλότερη μέση ηλικία του πληθυσμού, μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, θα υπάρχει σε Ελλάδα και Πορτογαλία».
Επιπλέον η μαζική μετανάστευση των νέων μας σε άλλες χώρες της ΕΕ αλλά και στην Αμερική, τον Καναδά και την Αυστραλία οδηγεί όχι μόνο στο γνωστό brain drain αλλά επιπλέον στερεί την Πατρίδα μας από τουλάχιστον 600.000 νέους και νέες που εάν παρέμεναν στην Ελλάδα θα δημιουργούσαν τις δικές τους οικογένειες και θα συνέβαλαν στην αντιμετώπιση του δημογραφικού.
Η παραπάνω δυσμενής για την Πατρίδα μας εξέλιξη σε σχέση με το δημογραφικό δυστυχώς επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά και από νέες και σχετικά πρόσφατες μελέτες που είδαν το φως της δημοσιότητας.
Η κυβέρνηση ΖΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ απέτυχε στην λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του δημογραφικού μέσω της στήριξης της Ελληνικής οικογένειας.
Με σειρά άρθρων μας είχαμε επισημάνει, ότι οι πολύτεκνοι και οι τρίτεκνοι «φυλάνε Θερμοπύλες» και συμβάλλουν καθοριστικά στην προστασία της Ελληνικής οικογένειας και στην καταπολέμηση της υπογεννητικότητας στην Πατρίδα μας.
Το Κίνημά μας «ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ» έχει έγκαιρα αναλύσει το δημογραφικό και έχει προτείνει λύσεις για την αντιμετώπιση του δημογραφικού και για την αύξηση των γεννήσεων ζητώντας επιπρόσθετες παρεμβάσεις οικονομικές και κοινωνικές.
Όμως λύση του δημογραφικού χωρίς ανάπτυξη είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Πολύ δε περισσότερο όταν οι δανειστές απαιτούν την διατήρηση των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 3,50% μέχρι και το 2022 και 2,2% από το 2023 μέχρι το 2060 γεγονός που σημαίνει την πλήρη αφαίμαξη της Ελληνικής οικονομίας και τη συνέχιση της μετανάστευσης των νέων μας.
Όμως πέραν της κατάργησης των πρωτογενών πλεονασμάτων προτείνουμε και τη δημιουργία μιας Ειδικής Σχέσης για την Ελλάδα, εντός της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας προκειμένου να μπορέσει η χώρα να ανασάνει. Αυτό σημαίνει εξαιρέσεις από την ασφυκτική εφαρμογή του κοινοτικού κεκτημένου στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων ιδίως σε σχέση με τον πρωτογενή τομέα, το πεδίο των κόκκινων δανείων αλλά και τη ναυπηγική βιομηχανία.
Επιπλέον προτείνουμε να μπορεί στο πλαίσιο της Ευρωζώνης η Κεντρική Τράπεζα μιας χώρας που αντιμετωπίζει προβλήματα, να ανακτά μέρος της εθνικής της κυριαρχίας και να ασκεί αυτοτελή νομισματική πολιτική, μέχρι του ποσοστού συμμετοχής της στο μετοχικό κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Η συγκεκριμένη ρύθμιση θα μπορούσε να δώσει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να ασκήσει αυτοτελή νομισματική πολιτική, ύψους ως και 70 δισ. ευρώ, για τη στήριξη της ανάπτυξης, της απασχόλησης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.